Werken in Brazilië ?
...

Werken in Brazilië ?De Franse Renault-baas Louis Schweitzer nodigde de arbeiders van Renault-Vilvoorde vorige week uit om in één van de Franse Renault-vestigingen te gaan werken. Meteen liet EU-commissaris voor Concurrentiebeleid Karel Van Miert weten de overheidssteun te blokkeren voor een Renault-fabriek in het Spaanse Valladolid. Misschien moeten zowel Schweitzer als Van Miert eens richting Brazilië kijken. In Curitiba, in de Braziliaanse deelstaat Parana, opent Renault in 1999 het assemblagebedrijf Renault do Brasil. Daar zullen jaarlijks 120.000 wagens van het type Mégane die momenteel nog in Vilvoorde van de band lopen worden geproduceerd. De Braziliaanse investering, goed voor 5 miljard Franse franc, werd op 12 maart 1996 door Louis Schweitzer himself bekendgemaakt. Vooral de financiering van de nieuwe Mégane-fabriek genoemd naar de in 1994 verongelukte Braziliaanse Formule 1-rijder Ayrton Senna oogt opmerkelijk. Rénault zelf investeert in een eerste fase 3,8 miljard Franse franc ; de tweede schijf, 1,2 miljard Franse franc, volgt na 2000, afhankelijk van de marktevolutie. Van die eerste 3,8 miljard Franse franc is minstens 300 miljoen Franse franc afkomstig van toekomstige leveranciers. Die worden ondergebracht het lijkt wel alsof de idee gepikt is van Ford Genk (zie : Trends, 6 maart 1997, blz. 30) op een heus leverancierspark palend aan de Renault-fabriek. Ook de overheid van de Braziliaanse staat Parana, geleid door de linkse gouverneur Jaime Lerner, schiet Renault bij. Zo bekwam Schweitzer dat de staat, via een pool van investeerders, voor 40 % participeert in het kapitaal van Renault do Brasil. De kapitaalbijdrage van de overheid kan oplopen tot 1,5 miljard Franse franc. Ook stelt de overheid het 250 hectare groot terrein in Sao José dos Pinhais ter beschikking van Renault, financiert ze de inrichting van het domein en offreert ze voordelige energietarieven én vrijstelling van belasting. De Franse autobouwer krijgt ook een rechtstreekse toegangsweg tot de ring rond Curitiba die de verbinding vormt met de industriezone van Curitiba waar tweedelijnsleveranciers worden gehuisvest. Voorts garandeert de gouverneur de modernisering van de luchthaven van Curitiba (op 5 kilometer afstand van Renault) en de zeehaven van het nabije Parangua. Ten slotte wordt de bestaande spoorwegverbinding verlengd, zodat ze een transcontinentale verbinding vormt tussen Chili, Argentinië, Paraguay en Brazilië. Daartegen kan de viaduct van Vilvoorde natuurlijk niet op.RENAULT VILVOORDE Renault opent in 1999 een Braziliaans assemblagebedrijf voor de Mégane. De kapitaalbijdrage van de overheid kan er oplopen tot 1,5 miljard Franse franc.