Duizenden dozen staan in het magazijn van de nv Coeman Packaging. In lengte kunnen de kilometers lange reeksen kleefband en rekfolie enkele keren de wereld rond. "Elke dag worden in België, Nederland en Noord-Frankrijk 135.000 pallets met rekfolie van Coeman omwikkeld. We sluiten dagelijks 3 miljoen dozen met kleefband," duidt directeur Luc Vanderbeke op het belang van de groep. "En onze markt blijft maar groeien. Begin volgende eeuw gaat onze omzet naar meer dan 1 miljard."
...

Duizenden dozen staan in het magazijn van de nv Coeman Packaging. In lengte kunnen de kilometers lange reeksen kleefband en rekfolie enkele keren de wereld rond. "Elke dag worden in België, Nederland en Noord-Frankrijk 135.000 pallets met rekfolie van Coeman omwikkeld. We sluiten dagelijks 3 miljoen dozen met kleefband," duidt directeur Luc Vanderbeke op het belang van de groep. "En onze markt blijft maar groeien. Begin volgende eeuw gaat onze omzet naar meer dan 1 miljard." Het optimisme steunt niet op drijfzand. Want algemeen directeur Philip Coeman ontdekte een erg riante niche in de markt. "Fabrikanten investeren in machines en knowhow. Wij investeren in commercialisering en een uitgebreid voorraadbeheer. Dat is duur, maar het brengt ook op als je steeds op tijd kan leveren." KORTE LEVERINGSTERMIJNEN.Begin jaren tachtig was Philip Coeman als vertegenwoordiger in België aan de slag voor de Nederlandse multinational in kleefband Supertape. "Het vormde een zeven jaar lange leerschool," aldus Coeman. "Maar het marktpotentieel was veel groter dan wat Supertape budgetteerde. Bovendien was de leveringstermijn van vier maanden te lang." En dus startte Coeman in 1985 zijn eenmanszaak "in de garage," in de eigen woonst in Deerlijk. Gestart werd met de import van kleefband en -machines van twee Italiaanse merken: Nas Tapes en Gemini. Origineel aan de aanpak waren de kortere leveringstermijnen (tot vier weken), en de riante buffervoorraad voor de klanten. Vandaag is die leveringstermijn verder gereduceerd tot één week. "Je moet voorspellen wat je klant in voorraad wil hebben. Zowel kleur, dikte, als lijmsoort." Bovendien werd het gamma het voorbije decennium stelselmatig uitgebreid. Vandaag verdeelt Coeman Packaging, in een straal van 300 kilometer rond de vestiging aan de Textielstraat, producten van twintig merken. Nog steeds in hoofdzaak van Italiaanse fabrikanten. Coeman Packaging verdeelt kleefband, rekfolie, en de daarbijhorende machines. Bijvoorbeeld een apparaat om dozen automatisch met kleefband te sluiten. Of een automatische palletomwikkelaar voor rekfolie. In 1998 leverde het bedrijf 30 miljoen vierkante meter kleefband en 6000 ton rekfolie. Met in beide segmenten 45% van de Belgische markt, is Coeman Packaging de grootste speler. In eigen land werden in 1998 bovendien 350 machines verkocht, goed voor een derde van de markt. De klanten werken steeds industrieel: met vooraan de voeding, de distributie (onder meer de grootgrutters), de textiel- en metaalsector. Met de export naar Nederland en Noord-Frankrijk erbij, goed voor 14% van de omzet, haalde Coeman Packaging in het voorbije boekjaar (april 1997 tot maart 1998) een omzet van 525 miljoen frank. "We kiezen voor een financieel evenwichtige groei," beklemtoont directeur Luc Vanderbeke. "Het eigen vermogen bedraagt 40% van het totale vermogen, wat vrij uitzonderlijk is in onze sector."Duur België.Toch zet Coeman Packaging verder koers richting groei. Een investering van 50 miljoen frank verruimt de bedrijfsoppervlakte met 3000, tot 12.000 vierkante meter. In Lille en 's Hertogenbosch werden verkoopfilialen opgezet. Ze worden geleid door lokale mensen, die beter de behoeften van de markt kennen. "En we zijn op zoek naar acquisities, vooral in Noord-Frankrijk," zegt Philip Coeman. "Want als we vanuit Waregem leveren buiten onze straal van 300 kilometer, gaat dat ten koste van de kwaliteit en het rendement."Begin 1997 werd zelfs ernstig nagedacht over de start van een eigen productielijn voor rekfolie. Samen met het Italiaanse Manuli, voor wie Coeman Packaging de verkoop verzorgt. De plannen gingen de mist in. Manuli investeert liever een miljard in een gloednieuwe plant in het oosten van Duitsland. "De Belgische lonen zijn een derde hoger dan de Italiaanse, de grondstof is ginds één frank per kilo goedkoper, onze energiekosten liggen 30% hoger," somt Philip Coeman het lijstje op van negatieve factoren. "België prijst zich door het slechte ondernemingsklimaat uit de markt." Nochtans lijkt productie in België ideaal. In een straal van 600 kilometer rond le plat pays wordt jaarlijks 60.000 ton rekfolie verbruikt. WOR