‘Reizen wordt nooit meer zoals het was’

WIE

Marc-André Gennart (49)

WORDT

CEO van Aéroport de Lille Lesquin, de luchthaven van Rijsel

WAS

Na onder meer een passage bij de luchtvaartmaatschappij Sabena leidde Marc-André Gennart de financiële dienst van Brussels Airport. De voorbije twee jaar was hij strategisch consultant bij Airports M&S/ Eiffage, een van de Europese leiders in bouw, energiesystemen, infrastructuur en concessies.

WIL

“Met 2,2 miljoen passagiers werkt de luchthaven van Rijsel onder haar capaciteit”, zegt Gennart. “Het doel is niet reizigers weg te halen bij de luchthavens van Charleroi of Brussel, maar ervoor te zorgen dat reizigers uit de regio Hauts-de-France kiezen voor Aéroport de Lille Lesquin. Wij willen complementair zijn. Om dat te bereiken, moeten we bestemmingen, diensten en uurregelingen aanbieden die aantrekkelijk zijn voor de inwoners van de Eurometropool.”

“We kiezen voor een duurzame, coherente en gecontroleerde groei. We willen geen luchthaven worden zoals de andere, we willen onze klantenportefeuille blijven diversifiëren. We willen ook een uithangbord worden voor de regio Rijsel door lokale, iconische merken met een internationale bekendheid in de verf te zetten, zoals de bakkerijen Paul.”

“De mensen reizen niet meer op dezelfde manier. We zullen een transformatie van het luchtverkeer meemaken, en vooral van de korteafstandsvluchten. De luchthaven van Rijsel zal geen vluchten aanbieden van minder dan 800 kilometer of bestemmingen die in minder dan 2,5 uur bereikbaar zijn per trein. Dat is niet verantwoord, als we een respectvolle luchthaven willen zijn. We zullen heel wat veranderingen zien in de reispatronen van de mensen, maar de behoefte om met het vliegtuig te reizen zal blijven bestaan.”

VRIJE TIJD

Sporten in de natuur: zeilen, bergwandelingen maken, klimmen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content