ISRAEL VEILIGER ?
...

ISRAEL VEILIGER ?Washington heeft vorige maand een waarschuwing uitgevaardigd aan de Amerikanen om Israëlische bussen te vermijden. In de voorbije 17 maanden eisten zelfmoordakties van Palestijnen 80 doden. Tenminste twee Amerikanen werden gedood in bomaanslagen van moslimguerrilla's die gekant zijn tegen het aan de gang zijnde vredesproces tussen de Palestijnen en de staat Israël. De Israëli's zeggen nu dat ze de nodige maatregelen genomen hebben om dergelijke aanvallen in de toekomst te voorkomen en dringen er bij de Amerikaanse overheid op aan de waarschuwing in te trekken. ZWEDEN OPNIEUW INToeristen die Stockholm jarenlang links lieten liggen omdat het er zo duur was, beginnen nu blijkbaar toch terug te komen omdat de Zweedse munt intussen aanzienlijk in waarde is gedaald. Volgens ambtenaren van Toerisme zullen er in 1995 tegen de tijd dat de korte maar aangename zomer er overgaat in de herfst meer toeristen dan ooit tevoren een bezoek hebben gebracht aan de Zweedse hoofdstad. Stockholm Weer betaalbaar.HANDEL VAART WEL BIJ ZAKENREIZENAmerikaanse zakenlui maakten vorig jaar 295 miljoen trips, dat is 33 % meer dan vijf jaar tevoren. Rondreizende zakenlui nemen ook steeds meer apparaten en gadgets naast de onvermijdelijk laptop mee in hun handbagage. De handel vaart er wel bij. Wie op reis gaat met zijn computer en/of modem kan op dit ogenblik al kiezen uit minstens zeven soorten verdeelstekkers voor buitenlandse stopkontakten, 36 telefoonadaptors en vier soorten elektrische konvertoren. De vraag naar hardware en gadgets voor op reis groeit trouwens snel aan. Toebehoren dat te maken heeft met persoonlijke veiligheid en de beveiliging van de bagage kennen volgens de kleinhandel nog het meest sukses. Volgens een recente enquête van Travelware vliegen persoonlijke alarmsystemen en deursloten de winkel uit. Populair zijn eveneens blokkeersystemen voor vensters, toestellen die bewegingen detecteren, een hele resem koffersloten en speciale tape die laat zien wanneer een koffer geopend werd. Ook voor zijn komfort zorgt de reizende zakenman steeds meer. Sommigen denken er zelfs niet aan om ergens naar een verafgelegen konferentie af te reizen zonder hun mini-reparatieset voor brillen en hun persoonlijke reis-pepermolen...Niet zonder inzichtBritish Airways wil de passagier in zaken- en eerste klasse definitief voor zich winnen. Met een verbeterde service, een verbeterd produkt en 25 miljard frank aan investeringen."Een revolutie. Een ommekeer in het luchtverkeer. " Zo omschrijft de top van British Airways haar nieuwe zaken- en eerste klasse die in de loop van de volgende maanden, onder de naam Insight (inzicht), stapsgewijs op het lange-afstandsnet wordt geïntroduceerd en 500 miljoen pond zal opslorpen over de volgende 3 jaar. "Het is zo vernieuwend, " aldus het management, "dat we zelfs het woordje class laten vallen bij first class. " Dat net de klassebewuste Britten het woordje klasse elimineren, is wel verbazingwekkend. Anderzijds is het zo dat de luchtvaartmaatschappijen al geruime tijd verwarring zaaien in de hoofden van de passagiers over de klasse waarin ze reizen. De tijden waarin de kabine zowel in het oosten als in het westen van deze planeet simpelweg werd opgedeeld in first, business en economy zijn lang vervlogen. Bij wijze van differentiëring van de konkurrenten duiken aktueel zelfs benamingen als Espace Europe en Tempo Challenge op help. Maar BA houdt het relatief simpel. Business class in Europa noemt Club Europe en werd vorig jaar vernieuwd, business class op het interkontinentale net noemt Club World en wordt nu vernieuwd : zetels met ergonomische struktuur en cradle (wieg) als koosnaampje, meer beenruimte en een voorraadkast. Jawel, een heuse voorraadkast door iedereen te plunderen wanneer hij/zij wil. Marktonderzoek toont immers aan, althans volgens BA, dat de huidige reiziger kontrole wil, ook over wanneer en wat hij wil eten. Mars-repen, ander snoepgoed én gezonde snacks (Babybel-kaasjes voor de Fransen en rijst-crackers voor de Japanners) à volonté blijken het antwoord. Terwijl de Club World-passagier zweert bij zijn nachtelijke Mars uit testen blijkt dat de Britten hun kinderen sturen voor het plunderen van de provisie is de ultieme droom van de passagier in "First" een eigen bed in een eigen kamer. Resultaat : de traditionele vliegtuigzetels in hun typische twee-aan-twee-konfiguratie werden overboord gegooid en vervangen door een kleiner aantal individuele "kompartimenten" in mooi perelaarhout. Hierin kan de passagier slapen in een bed (de zetel kan volledig horizontaal, over een lengte van 1,98 meter doch verwacht in de breedte geen king size), onder een donsdeken met katoenen overtreksel en op een echt hoofdkussen. Indien het heerschap (82 % van de BA First passagiers zijn mannen) dan toch niet wil slapen, mag hij à la carte dineren. In piama, in het holst van de nacht.CATHY BUYCKSir Colin Marshall (topman British Airways) Maakt zich klaar voor een zachte nacht in zijn vernieuwde First.