Kia lanceerde vorig jaar de nieuwe Sorento: een grote SUV waarvan dit model al de vierde generatie is. In een eerste fase was het kiezen tussen een diesel (2.2 CRDI) en een gewone benzinehybride - dus niet oplaadbaar. Maar nu is er ook deze stekkerhybride of PHEV, die perfect gewapend is om zich op de markt van de bedrijfsvloten te begeven. De combinatie van de benzinemotor met een oplaadbare elektrische aandrijving resulteert in een heel gunstige officiële emissie van 39 gram CO2 per kilometer.
...

Kia lanceerde vorig jaar de nieuwe Sorento: een grote SUV waarvan dit model al de vierde generatie is. In een eerste fase was het kiezen tussen een diesel (2.2 CRDI) en een gewone benzinehybride - dus niet oplaadbaar. Maar nu is er ook deze stekkerhybride of PHEV, die perfect gewapend is om zich op de markt van de bedrijfsvloten te begeven. De combinatie van de benzinemotor met een oplaadbare elektrische aandrijving resulteert in een heel gunstige officiële emissie van 39 gram CO2 per kilometer. De eerste indruk zodra je achter het stuur gaat zitten, bevestigt wat we ondertussen gewoon zijn van de grotere modellen in het gamma van de Zuid-Koreaanse constructeur, zoals de sportieve Stinger: de bijzondere aandacht voor kwaliteit. Die blijkt niet alleen uit de afwerking, maar ook uit de gebruikte materialen. Het ontwerp van de boordplank van deze Sorento blijft wel Aziatisch ogen, maar hoeft niet onder te doen voor veel modellen van de zogenoemde premiummerken. Onderweg hoor je zo goed als geen parasietgeluiden: uitzonderlijk voor een zware auto met de afmetingen van de Sorento. De benzinemotor, een viercilinder van 1,6 liter en 180 paarden, werkt heel goed samen met de elektromotor, die het vermogen aandikt tot 265 paarden. De wisselwerking tussen beide krachtbronnen verloopt soepel en meestal naadloos - niet altijd vanzelfsprekend bij een stekkerhybride. Hoewel deze Sorento behoorlijk zwaar is, krijg je in alle omstandigheden een gevoel van royale kracht en acceleratie. Dat onderstreept het karakter van deze grote SUV, die niet gemaakt is om constant langs kleine, bochtige wegen te sporen, maar helemaal openbloeit op goede, grote rechte wegen. Dit is een bijzonder comfortabele reiswagen.Onderweg herinnert de boordcomputer je eraan dat deze versie van de Sorento een PHEV is die je maximaal als stekkerhybride moet gebruiken. Lees: de batterij zo vaak mogelijk opladen. Het officiële elektrische rijbereik van 54 kilometer haalden we uiteraard niet, maar 40 kilometer zonder uitstoot moet kunnen, waarmee een gemiddeld benzineverbruik van minder dan 5 liter het best kan over een afstand van 100 kilometer. Vertik je het om op te laden zodra dat kan, dan klimt dat verbruik al snel richting 9 liter of meer.