Sea2See recycleert plastic afval dat afkomstig is van de visvangst. "Netten, touwen en vismateriaal in nylon vertegenwoordigen 15 procent van de plasticsoep op zee", zegt François van den Abeele. "Meestal worden ze op zee achtergelaten. Ze rotten op de zeebodem. Het kan 400 jaar duren eer dat afval is afgebroken."
...

Sea2See recycleert plastic afval dat afkomstig is van de visvangst. "Netten, touwen en vismateriaal in nylon vertegenwoordigen 15 procent van de plasticsoep op zee", zegt François van den Abeele. "Meestal worden ze op zee achtergelaten. Ze rotten op de zeebodem. Het kan 400 jaar duren eer dat afval is afgebroken." Sea2See heeft in diverse Catalaanse havens containers geplaatst en kan rekenen op de medewerking van honderden vissers. Dankzij hen kan elke dag 650 kilogram afval worden opgeslagen in de loodsen van de start-up. Dat afval wordt gesorteerd om vervolgens aan een tweede leven te beginnen. Een deel wordt als grondstof verkocht aan ondernemingen. Specifieke plasticsoorten worden gebruikt voor de productie van brillen. "De afvalscheiding is van primordiaal belang", legt François van den Abeele uit. "Brillen kun je niet maken van om het even welke stof." De geschikte plasticsoorten verzendt Sea2See naar Italië, waar een fabrikant er brilmonturen van maakt. Monturen uit 100 procent gerecycleerd materiaal dus. Een duurzaam product, stelt de CEO: "Ik vind het een prettig idee dat ik niet gewoon brillen verkoop. Ik verkoop een boodschap. De impact op het klimaat, dat is de kern van de business, en het is dat wat de consumenten eisen." De start-up verkocht in september 2016 zijn eerste bril. Vandaag telt het Sea2See-gamma 25 optische modellen met corrigerende glazen en 45 zonnebrillen. De brillen zijn zowel online als bij een vijftigtal opticiens te koop. Het bedrijf gaat voor een sterke positionering in de optische sector, maar ook in de lifestyle- en de sportsector. Resultaat? Geen schulden en een gezonde onderneming. Het merk is te vinden in België, Nederland, Spanje en Frankrijk. In een volgend stadium mikt het op Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië. Tegelijk wordt de start-up door grote merken benaderd met het oog op cobranding. Augustin Lippens