Het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren heeft in 1997 een recordniveau bereikt : eind november 1997 bedroeg het aantal al 17.495. Dat is 13 % meer dan in dezelfde periode van 1996, en ook meer dan in 1976, hét recordjaar voor de motorfietssector.
...

Het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren heeft in 1997 een recordniveau bereikt : eind november 1997 bedroeg het aantal al 17.495. Dat is 13 % meer dan in dezelfde periode van 1996, en ook meer dan in 1976, hét recordjaar voor de motorfietssector. RIJBEWIJS1998 zal een bijzonder jaar worden voor de motorfiets, meent Febiac. Dit jaar wordt immers het Europese rijbewijs voor motoren ingevoerd. Normaal gezien moet er een afzonderlijk rijexamen worden afgelegd om het motorrijbewijs te verkrijgen. Maar de nieuwe wet laat toe dat automobilisten die al twee jaar over een rijbewijs beschikken, zonder bijkomend examen met een 125 cc-tweewieler (een vermogen van maximaal 11 kW/15 pk) de weg opgaan. De industrie speelt op die ontwikkeling in met scootermodellen van 125 cc. Wie dat wil, kan zo'n scooter op het Salon testen in een testpiste die zich bevindt in een tent buiten Paleis 12. Wie meer informatie wenst over het Europese rijbewijs, kan op het Salon terecht bij de Motorcycle Council. Die gaat ervan uit dat het niet makkelijk is om in de doolhof van verschillende maatregelen nog te weten wat kan en wat niet. De Council deelt daarom ook postkaarten uit met een overzicht van de reglementering. NIEUWEchte motorprimeurs zijn er op het Salon niet. De nieuwste snufjes kregen we al te zien in Milaan en Parijs. Toch is het Salon in Brussel voor de liefhebber de aangewezen plaats om deze nieuwe motoren van dichtbij te bekijken. Zo brengt Honda geactualiseerde versies van bestaande modellen. De CB500-tweepitter heeft voortaan een stuurkuipje en als extra type-aanduiding S. Voor de 600 cc-klasse heeft men een naakte vierpitter (op basis van de CBR600). De motor krijgt als type-aanduiding CB600SF aanvankelijk heette die 600 Hornet, maar daar was de Britse fietsenfabrikant Raleigh niet erg gelukkig mee. Die naam had hij immers al vastgelegd als type-aanduiding voor eigen producten. Voorts brengt Honda nog de vernieuwde VFR 4-pitter met 800 cc in plaats van 750 cc. Ook de 650 cc Deauville-"stadsmotor" komt op de markt. Yamaha toont de 600 cc-Fazer, een halfnaakte motor op basis van de sportieve Thundercat. De Fazer en de Honda CB600SF vormen geduchte concurrenten van de populaire Suzuki 600 Bandit, die al enkele jaren bestaat. Het grootste pronkstuk van Yamaha is de YZF R1 : een 998 cc-viercilinder met 150 pk. Daarmee is de YZF R1 een regelrechte concurrent voor de Honda Black Bird die in 1997 op de markt kwam. Suzuki op zijn beurt gaf de bestaande modellen een facelift. Zo kregen de GSX600F en FSX750F een nieuwe tank-zit-stroomlijncombinatie. De sportieve GSXF750R wordt nu geleverd met benzine-injectie. Nieuw is de TL1000R, de sportieve versie van de vorig jaar geïntroduceerde TL1000 V-twin. De R is uitgerust met een race-zit en een volle stroomlijnkuip. Kawasaki brengt nieuwe versies van de supersportmotoren ZX6-R Ninja en de ZX9-R Ninja. De 600 cc Ninja kreeg 5 pk meer (nu 108) en dat met een gewichtsverlies van niet minder dan acht kilogram. De 900 cc Ninja wist men zelfs 32 kilogram te verlichten. Honda Pantheon 125 Wie al twee jaar over een rijbewijs voor auto's beschikt, kan er meteen de baan mee op.