Het heeft er alle schijn van dat er een einde komt aan de afkoeling van de wereldwijde weefmachinemarkt. Luc Tack, de CEO van Picanol en de nieuwe Manager van het Jaar, is weer druk bezig aandelen te kopen. Zijn belang in de West-Vlaamse weefmachineproducent evolueert stilaan richting 90 procent, al blijft hij herhalen dat het niet de bedoeling is het aandeel van de beurs te halen.
...

Het heeft er alle schijn van dat er een einde komt aan de afkoeling van de wereldwijde weefmachinemarkt. Luc Tack, de CEO van Picanol en de nieuwe Manager van het Jaar, is weer druk bezig aandelen te kopen. Zijn belang in de West-Vlaamse weefmachineproducent evolueert stilaan richting 90 procent, al blijft hij herhalen dat het niet de bedoeling is het aandeel van de beurs te halen. Na de recordcijfers in 2013 daalde de omzet van Picanol in de eerste helft van 2014 met 27,7 procent. Het boekte een omzet van 219,9 miljoen euro, tegenover nog 304 miljoen euro in dezelfde periode het jaar voordien. De afdeling Industries -- met als belangrijkste maatschappijen Proferro en PsiControl, naast Melotte, een kleine speler in 3D-printing -- bleef nieuwe externe klanten aantrekken en kon de omzetdaling beperken tot 15 procent, tegenover een achteruitgang met 31 procent bij de grotere afdeling Weaving Machines. Picanol gebruikte zijn overschot aan liquiditeiten om referentieaandeelhouder te worden van het chemiebedrijf Tessenderlo Group, dat jarenlang de Franse overheidsholding SNPE als belangrijkste aandeelhouder had. De overnameprijs bedroeg 22 euro per aandeel. De bedoeling van die aankoop was de grote schommelingen in de textielsector op te vangen. Tessenderlo maakte betere resultaten bekend dan verwacht. De nettowinst op groepsniveau bedroeg 30,1 miljoen euro in de periode januari-juni (1,70 euro per aandeel). Tack heeft zijn belang in Tessenderlo Group opgetrokken van 27,5 tot 32 procent via Picanol en de holding Symphony Mills. Daarmee bevestigt hij dat hij een gelukkige referentie-aandeelhouder van Tessenderlo is. De jaarcijfers van Picanol worden bekendgemaakt op 11 maart, maar het bedrijf verwacht een daling van de omzet en de winst in de tweede helft van 2014 die vergelijkbaar is met die in de eerste zes maanden. Vorig jaar haalde Picanol in het tweede semester een omzet van 255,9 miljoen euro en een nettowinst van 30,7 miljoen euro. Die daling is geen structurele terugval. Zo is de opkomst van een nieuwe middenklasse in de groeilanden een zegen voor de textielindustrie. Ter vergelijking: een gezin in de Braziliaanse favella's bezit slechts zeven kledingstukken, een westers middenklassengezin gemiddeld 220. Een andere interessante ontwikkeling voor Picanol is dat de euro met 10 procent is verzwakt tegenover de yen. De Japanse bedrijven Tsudakoma en Toyoda zijn belangrijke concurrenten voor de groep. De winst over 2014 komt wellicht uit in de buurt van 3 euro per aandeel. De nieuwe aankopen door Tack en de gunstige studie van KBC Securities hebben de beurskoers doen ontwaken. Het aandeel noteert nog altijd te goedkoop met een verwachte koers-winstverhouding van 11 voor het mindere winstjaar 2014. We verwachten voor 2015 een winstherstel en nieuwe recordkoersen. DANNY REWEGHS