De Belgische affichagemarkt wordt gedomineerd door JCDecaux en Clear Channel. De twee concurrenten, respectievelijk van Franse en Amerikaanse origine, hebben gaandeweg vrijwel alle Belgische affichagebedrijven overgenomen, waardoor ze nu bijna 30.000 van de ongeveer 44.000 Belgische standaardpanelen in handen houden. De Belgische spelers zijn aangewezen op niches: Boomerang-kaarten, mobiele affichage of affiches...

De Belgische affichagemarkt wordt gedomineerd door JCDecaux en Clear Channel. De twee concurrenten, respectievelijk van Franse en Amerikaanse origine, hebben gaandeweg vrijwel alle Belgische affichagebedrijven overgenomen, waardoor ze nu bijna 30.000 van de ongeveer 44.000 Belgische standaardpanelen in handen houden. De Belgische spelers zijn aangewezen op niches: Boomerang-kaarten, mobiele affichage of affiches op campussen of in sportclubs. Dankzij digitale druktechnieken zijn ook de reuzenaffiches sinds enkele jaren aan een opmars bezig. Achter het concept gaan bedrijven schuil als Claude (een onderdeel van JCDecaux), Urban Media, Makom Belgique, B-Seen of MegaMedium. Dat laatste bedrijf is erin geslaagd een niche aan te boren binnen de niche van de reuzenaffiches. "Ons basisconcept is dat wij restauratieprojecten sponsoren door reuzenspandoeken te plaatsen op stellingen," vertelt Martijn Stefels, algemeen directeur van MegaMedium BVBA. MegaMedium werd in mei 2000 opgericht door de Nederlander Cedric Boterman, die het concept oppikte in Barcelona. Twee jaar geleden lanceerde het bedrijf zijn Belgische vennootschap MegaMedium BVBA, met kantoren in Antwerpen. MegaMedium zoekt interessant gelegen panden en biedt de eigenaars aan een stuk van de gevelrestauratie te betalen als ze de toelating geven om een spandoek op de stelling te plaatsen. Stefels: "Dat concept is voor alle betrokken partijen voordelig. De eigenaars zijn gemotiveerd om hun gevel te laten restaureren. Voor de gemeente betekent het extra inkomsten. En voor de adverteerder is deze Swank ( nvdr - zo heet het reuzenspandoek in het reclamewereldje) een medium dat ontzettend opvalt." Een spandoek van MegaMedium varieert van 20 tot meer dan 2000 vierkante meter. Ze worden in Nederland aangemaakt met autolakken die met een airbrushtechniek worden aangebracht op een materiaal dat vergelijkbaar is met vrachtwagenzeil. MegaMedium BVBA werkte in het verleden onder meer voor Replay, Bacardi, Renault, Opel, Mini, Adidas, Mexx en Red Bull. Het Belgische bedrijf, dat zijn personeelsbestand sinds de start opvoerde van vier naar tien werknemers, is naar eigen zeggen sinds het eerste boekjaar winstgevend. Hans Sterkendries"Per voetbalveld worden 21 miljoen sprietjes in de grond geprikt." Een spandoek van MegaMedium varieert van 20 tot 2000 vierkante meter.