In 1970 werd de eerste tweedeurs RangeRover op de markt gebracht, in 1986 gevolgd door de eerste vierdeursuitvoering. In meer dan dertig jaar onderging Range Rover slechts twee kleine facelifts. Tot nu.
...

In 1970 werd de eerste tweedeurs RangeRover op de markt gebracht, in 1986 gevolgd door de eerste vierdeursuitvoering. In meer dan dertig jaar onderging Range Rover slechts twee kleine facelifts. Tot nu. Uiterlijk behoudt de carrosserie, op enkele details na, dezelfde DNA-kenmerken als de stamvader. Een Range Rover zou zichzelf niet zijn zonder de verticale neus met het eenvoudige radiatorrooster, de bijna verticale achterklep die in twee delen open kan, de zeer discrete stijlen waarop het dak schijnt te zweven en de hoge zitpositie van chauffeur en passagiers. De Range Rover 2002 valt op door de elegante lichtblokken voor- en achteraan, de ronde vormen van de motorkap en voorbumper en de vinachtige koelluchtinlaten. Onderhuids is het een ander verhaal. De Range Rover 2002 heeft voor het eerst een zelfdragend stalen koetswerk en een zeer comfortabele onafhankelijke wielophanging. De motorkap, de wielkasten, de wielen, de behuizing van de transmissie, de transferbox en de deuren zijn uit aluminium gemaakt. Voorheen was het koetswerk op een ladderchassis gemonteerd. Door de nieuwe constructie is de torsiestijfheid van het koetswerk geoptimaliseerd. Gevolg: meer veiligheid, een langere levensduur en meer rijcomfort. Zelfs op zwaar terrein waren er tijdens onze proefritten geen parasietgeluiden in het interieur waarneembaar. Aan het grote trekvermogen van de nieuwkomer is niet geraakt: dat blijft goed voor 3.5 ton (geremd), zodat een aanhangwagen met twee paarden aan boord moeiteloos getrokken wordt.Het ruime interieur, met plaats voor vijf inzittenden, is luxueus en oogt heel exclusief (iets wat geldt voor de drie uitrustingsniveaus SE, HSE en Vogue). Het rijcomfort op de weg is van topkwaliteit dankzij de nieuwe, elektronisch gestuurde luchtsuspensie. In snelle bochten is het rollen van het koetswerk minimaal. Dat geldt ook voor de steiger- en duikneigingen bij brutaal accelereren of remmen. Op verharde weg rijdt de nieuwe Range Rover zoals een limousine uit het topsegment.Er zijn twee motoren beschikbaar. De fluisterstille Td6 turbodiesel (2926 cc; 174 pk; vanaf 59.900 euro) heeft een uitstekend koppel van 390 Nm vanaf 2000 toeren. De motor staat garant voor een soepel rijgedrag op de weg (topsnelheid: 179 km/u) en uitstekende prestaties op zwaar terrein. Onze voorkeur gaat evenwel uit naar de V8, die zowel op ruig parcours als op de snelweg meer dan uitstekend presteert. De vijftrapsautomaat schakelt fluweelzacht en kan, al rijdend, in 'Low' geschakeld worden. Hij is manueel (tipfunctie) bedienbaar, wat in het veld nuttig kan zijn en op de weg toelaat dynamisch te rijden.Voor het zware terreinwerk zijn alle versies uitgerust met HDC ( HillDescentControl), een systeem dat bij het afdalen van heel steile hellingen het remwerk automatisch regelt (beide voeten van de chauffeur blijven op de vloer). Alle moderne elektronische copiloten, waaronder tractiecontrole en stabiliteitscontrole, zijn standaard. Patrick op de Beeck