Fassbinder-retrospectieve tot eind augustus in: MUHKA-media, Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen. - Info: tel. 03 242 93 57, www.muhka.be/film - Cinéma Arenberg, Koninginnengalerij 26, 1000 Brussel. - Info: tel. 02 512 80 63, www.arenberg.be
...

Fassbinder-retrospectieve tot eind augustus in: MUHKA-media, Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen. - Info: tel. 03 242 93 57, www.muhka.be/film - Cinéma Arenberg, Koninginnengalerij 26, 1000 Brussel. - Info: tel. 02 512 80 63, www.arenberg.beDe groten der aarde zijn niet van hun voetstuk te stoten. De meningen daarover kunnen misschien verschillen, maar de in 1982 overleden Duitse cineast, theatermaker, scenarist, acteur en producent Rainer Werner Fassbinder behoort tot de groten... en niet alleen omdat hij in amper dertien jaar tijd een veertigtal films en televisieproducties bij elkaar heeft geschoten. Enkele maanden geleden organiseerde het Centre Pompidou in Parijs nog een retrospectieve tentoonstelling over de man, gaf een vijf centimeter dikke catalogus uit en - het belangrijkste - naar aanleiding van de retrospectieve kwamen ook (eindelijk) een reeks van de meest spraakmakende Fassbinder-films uit op dvd. De BRD-trilogie, met Die Ehe der Maria Braun, Lola en Die Sehnsucht der Veronika Voss, zit lekker in één box. De andere box bevat sleutelwerken zoals: Faustrecht der Freiheit, Angst Essen Seele Auf, Die Bitteren Tränen Der Petra Von Kant, Mutter Küster's Fahrt zum Himmel en Katzelmacher. Voornoemde titels, Querelle, Lili Marleen, Martha en Die Händler der vier Jahreszeiten kunt u ook op groot scherm gaan zien in Antwerpen en Brussel. Met het persoonlijke leven van Fassbinder, zijn overdadig drugs- en alcoholgebruik, zijn masochistische liefdesleven (hij dreef zelfs twee minnaars tot zelfmoord) en zijn dictatuur op de set, vul je een volledige jaargang van Dag Allemaal. Rond Fassbinders figuur en zijn films hing geregeld een schandaalsfeertje. Fassbinder provoceerde niet alleen in het dagelijkse leven, ook zijn film- en theateroeuvre (met zijn Antiteater) liep niet binnen de formeel en inhoudelijk uitgestippelde paden van het 'goede fatsoen'. Gelukkig maar! Fassbinder zocht zijn plaats binnen de geschiedenis van Duitsland. Het oeuvre van dit rusteloze genie lijkt uitgesproken verscheiden, maar is wel degelijk homogeen. De kanker die Duitsland was en/of geworden is, verbindt al zijn melodrama's (Fassbinder was een grote fan van Douglas Sirk), autobiografische kronieken en historische fresco's tot één geheel. Fassbinder plukte niet alleen uit de geschiedenis, hij schreef zelf ook geschiedenis. Tijd dus om zijn werk te (her)ontdekken. Piet Goethals