Op de middag is de Hasseltse Corda Campus een gezellige drukte. 200 bedrijven en 3000 werknemers hebben er een stek. Algemeen directeur Raf Degens gaf in 2011 een internationale carrière bij Deloitte Consulting op voor de dagelijkse leiding van een eigenzinnige telecomoperator met toen zestien personeelsleden, Mobile Vikings. Zes jaar later, na de verkoop van Mobile Vikings aan Medialaan vorig jaar, heeft hij bij Corda een even groot team en dezelfde spirit om uit een courant product een merk met een smoel te scheppen.
...

Op de middag is de Hasseltse Corda Campus een gezellige drukte. 200 bedrijven en 3000 werknemers hebben er een stek. Algemeen directeur Raf Degens gaf in 2011 een internationale carrière bij Deloitte Consulting op voor de dagelijkse leiding van een eigenzinnige telecomoperator met toen zestien personeelsleden, Mobile Vikings. Zes jaar later, na de verkoop van Mobile Vikings aan Medialaan vorig jaar, heeft hij bij Corda een even groot team en dezelfde spirit om uit een courant product een merk met een smoel te scheppen. RAF DEGENS. "Corda zocht iemand met ervaring in community en beleving, en met een achtergrond bij grote bedrijven. Mijn eerste project was Corda-A, de werkplek van de toekomst, toen een lege productiehal van Philips. Het unieke is dat we echt proberen mee te ondernemen met de bedrijven. Groeibedrijven zeggen dat ze nu 180 vierkante meter willen en volgend jaar misschien 260. Maar het kan evengoed 120 zijn. Vandaar de modulaire eenheden van 35 vierkante meter. We hebben er 54. In de middenzone heb je zes eilanden verbonden met loopbruggen op de eerste verdieping. Zo krijg je letterlijk een netwerkorganisatie in de hal. Cocreatie is heel belangrijk. Wij willen dat mensen en bedrijven samenwerken. De nieuwe generatie werknemers komt op dit soort kantoorformats af. De formule is op geloof gebouwd, maar de markt blijkt er klaar voor. In zes weken was alles verhuurd aan 32 bedrijven. Wij hoeven geen huurders te zoeken. Zij bellen ons." DEGENS. "We hebben onze eigen winst- en verliesrekening en budgetten (64 miljoen euro balanstotaal, 8 miljoen opbrengsten, een krimpend nettoverlies van 737.000 euro vorig jaar, nvdr). De meesten denken dat wij gesubsidieerd worden. Dat is niet zo. Het geld voor Corda-A is geleend bij een bank. LRM ziet ons als een investering en ik moet rendement halen." DEGENS. "Die spots komen van Limburg Startup, niet van ons. Wij investeren niet in reclame. Bij Mobile Vikings heb ik geleerd dat je met beperkte budgetten heel knappe dingen kunt doen. Die lijn trekken we door. We hebben iemand die alleen met sociale media bezig is. En we hebben ambassadeurs. Wie hier werkt, vertelt dat. Ons vastgoed wordt een merk." DEGENS. "In 2020 willen we 250 actieve bedrijven en 5000 werknemers hebben, en de technologische hotspot van de regio zijn." DEGENS. "Tegen volgende zomer hebben we Corda 2 en Corda 3 klaar. Met hetzelfde schuine, groene dak zoals Corda 1, een investering van samen 30 miljoen. Die daken zijn iconisch. Het park wordt het kloppende hart van de campus. Auto's op die plek zijn niet meer van deze tijd. We investeren in parkings. Er komt een Corda-B met dezelfde inrichting als Corda-A. We kunnen nog uitbreiden rond de oude Philips-gebouwen. Daar overwegen we niet meer in kantoorruimte te investeren, maar in woonformules." B.L."Het park wordt het kloppende hart van de campus. Auto's op die plek zijn niet meer van deze tijd"