TOEKOMST OP DE KABEL?
...

TOEKOMST OP DE KABEL?Ook in de radiosector is er nu sprake van de " VT4-bocht". Op 8 november 1997 werd hier het eerste commerciële radiostation op de kabel - Radio Flandria - operationeel. Deze zender zocht zijn toevlucht tot een Luxemburgse satellietlicentie om zijn programma's tot in Vlaanderen door te seinen. Logisch - want toen was er nog geen sprake van een decreet dat radio-uitzendingen op de kabel mogelijk maakte. "Ik kreeg zelfs geen toelating om een postduif in de lucht te sturen," glimlacht Peter van Dam schamper. "We trokken dus naar het buitenland." Zoals de tv-zender VT4 . Vandaag is Radio Flandria in heel Vlaanderen te beluisteren op de kabel. Het station zendt non-stop huiskamermuziek uit zónder presentatoren, met op elk uur van de dag een nieuwsbulletin en het weerbericht. Het richt zich tot luisteraars tussen de 18 en 44 jaar (met nadruk op de huisvrouw). Volgens een recente Sobemap-enquête haalt het station op dit ogenblik een totaalbereik van 110.000 luisteraars. Wat heeft dit gekost? "Reken maar op een budget van 30 tot 50 miljoen frank om zo'n kabelradio op een professionele manier te starten," zegt Peter van Dam - die in een vorig leven producer was bij het Nederlandse Radio 10 Gold en lange tijd de buitenbeeldstem van VTM. "Er hing ook een behoorlijk kostenplaatje aan de technische kant." Hij diende met Electrabel en met elke zuivere kabelintercommunale afzonderlijk een contract af te sluiten om het radiosignaal op de kabel te krijgen. Radio Flandria mikte binnen het jaar op een marktaandeel van 8% van het bestaande potentieel aan luisteraars op de kabel. "Dit zijn ongeveer 200.000 mensen," zegt Saskia Taks, marketing manager bij Radio Flandria. Uit een studie van Dimarso uit 1996 bleek dat 51,5% van de gezinnen minstens één radiotoestel op de FM-kabel had aangesloten. Begin maart liet de reclameregie Initiative Media dit natrekken met een nieuw onderzoek. De penetratie van kabelradio bleek sindsdien niet fundamenteel gewijzigd. Maar over het aantal luisteraars dat effectief naar radio op de kabel luistert, zijn de experts iets verdeelder. "Uit peilingen die wij hebben gedaan, blijkt dat dit aantal rond de 4% schommelt," zegt Steve Van den Audenaerde van IP. Peter van Dam verwijst echter steevast naar Nederland, waar het kabelgebruik voor radio volgens berekeningen van het onderzoeksbureau Intomart in de periode 1987-1989 steeg van 38,8% naar 53,9% dankzij de komst van Sky Radio. En met de start van Radio 10 Gold piekte het kabelluisteren tot 73,5%. Dit is appels met peren vergelijken, vindt Steve Van den Audenaerde. "Het radio-omroepbestel bij onze noorderburen is totaal verschillend," zegt hij. Ook Jan Drijvers van Dimarso heeft zijn twijfels. "Het radioluistergedrag op de kabel is ook absoluut niet te vergelijken met het tv-kijkgedrag. Een radio is een veel mobieler medium. Trouwens, blijkbaar streeft Radio Flandria ook naar een klassieke etherfrequentie. Dat zegt toch genoeg?" Peter van Dam hierover: "We zijn op zoek naar Vlaamse partners. We willen zo vlug conform zijn met de Vlaamse regelgeving." Of dit betekent dat Radio Flandria - dat werd opgestart met Nederlands kapitaal - zijn Luxemburgse "constructie" zal opgeven? "We zullen zien. Ik wil wel zo vlug mogelijk een frequentie op de kabel krijgen voor een Oldie Radio, met hits uit de jaren '60. Daar is gegarandeerd een markt voor." PIET DEPUYDT