Racen in de stad

Een anderhalf miljoen inwoners en toch nog plaats om er met 250 kilometer per uur door de stad te racen? Dat moet Lyon zijn. De stad is reëel, het racen virtueel maar toch ook verbluffend realistisch.

Laten we beginnen met een waarschuwing: autosport is níét voor mietjes. Na amper zeven minuten rallyrijden stroomt het zweet van ons voorhoofd, hebben we klamme handen en gaat onze maag als een tsunami te keer. I-Way is dan ook een verbluffend realistisch staaltje hightech, met de taxi zo’n vijf minuten van het centrum van Lyon verwijderd. De stad die bekend is voor zijn vele gaming- en andere innovatieve ondernemingen en zijn farmabedrijven, heeft sinds 2008 een park met achttien autosportsimulatoren: zes endurance-auto’s, zes rally-auto’s en zes formule 1-bolides.

Even verkennen

Philippe geeft ons een briefing over de rally: Citroën C2, goed voor 250 PK, niet ontkoppelen om te schakelen, niet tegensturen als je karretje gaat spinnen. We overlopen het circuit, de moeilijke bochten, de ideale lijn. We krijgen een rallypak, een helm en speciale schoenen en klauteren in de C2. We voelen ons als The Stig die op bezoek is in Lyon. Niks fake, alles echt, behalve dan de vier computerschermen voor de voorruit. “De twee schermen opzij moeten het snelheidseffect versterken. Rijd je eerste rondje rustig: het dient om de auto en het circuit te verkennen”, legt Philippe uit.

I-Way is het geesteskind van Pierre Nicolas (32). Van zijn vader, een grote transportondernemer, erfde hij de passie voor auto’s en ondernemen, en aan zijn tennisverleden hield hij de liefde voor sport over. “Toen ik 25 was, stapte ik samen met mijn boezemvriend naar de bank, op zoek naar 12 miljoen euro. Zes miljoen om het complex te bouwen, nog eens zes om de simulatoren te laten ontwikkelen”, vertelt Nicolas.

Bij het Nederlandse Cruden, dat vliegtuigsimulatoren produceert, wisten ze niet wat ze hoorden: terwijl ze simulatoren normaal per stuk verkopen, bestelde dat stuk branie uit Lyon er in één klap zestien. En dan nog wel voor sportauto’s. “We vonden vijf banken bereid om ons geld te lenen. In 2008 ging I-Way open”, zegt Nicolas. “We doen vandaag precies wat we in ons businessplan vooropgezet hadden. Volgend jaar is de afbetaling klaar en kunnen we opnieuw gaan ondernemen. Dan bouwen we een tweede centrum in Parijs.”

Na de testronde van drie minuten begint de race. Zeven minuten lang gieren we door een groen landschap, langs water- en rotspartijen, jumpen we over hobbelige wegen. Bij het uitstappen voelen we ons totaal misselijk.

Nagenieten

Van de rallyauto’s wankelen we naar een formule 1-wagen. “Dit is minder lastig. Je doorstaat krachten die tot 2G lopen”, garandeert Philippe. We wringen ons in de smalle zitruimte, luisteren nog eens naar de techniek om snel te schakelen, hard te remmen en plankgas door een bocht te scheren, halen diep adem en rijden in wat vast een slakkengangetje moet lijken over een formule 1-circuit op de maan.

I-Way richt zich duidelijk op bedrijfsincentives: personeelsleden of klanten kunnen gelijktijdig rijden en tegen elkaar racen. Naast de zestien simulatoren kun je hier in Sens-I ook nog een massagebehandeling krijgen of je ontspannen in een sauna en een hamam. En in Kos-I wordt – geheel in de traditie van de gas-tronomische hoofdstad van de wereld – een fijne Franse keuken geserveerd. Zelf laten we ons met plezier opnieuw in vorm kneden: het wordt een dertig minuten durende massage met warme citrusolie uit Polynesië. De adrenaline die uit de rally- en formule 1-auto spatten wordt deskundig én letterlijk uit ons lijf gewreven.

AART DE ZITTER IN LYON EN FOTO’S THOMAS DE BOEVER

I-Way richt zich duidelijk op bedrijfsincentives: personeelsleden of klanten kunnen gelijktijdig rijden en tegen elkaar racen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content