Tot de herfst van 2000 had Quios een businessmodel dat zich op consumenten richtte en inkomsten uit advertenties haalde. In oktober wendde Quios zich af van het consumentensegment en begon zich als technologiegeoriënteerd bedrijf te profileren. Vanlerberghe: "Onze klanten zijn in de eerste plaats application service providers, internet service providers en portals. In de tweede p...

Tot de herfst van 2000 had Quios een businessmodel dat zich op consumenten richtte en inkomsten uit advertenties haalde. In oktober wendde Quios zich af van het consumentensegment en begon zich als technologiegeoriënteerd bedrijf te profileren. Vanlerberghe: "Onze klanten zijn in de eerste plaats application service providers, internet service providers en portals. In de tweede plaats mikken we met onze sms-toepassingen op traditionele bedrijven. Bijvoorbeeld het gebruik van sms voor het doorsturen van reservatiecodes bij het boeken van vluchten, customer relationship management en natuurlijk sms als marketinginstrument. Begin dit jaar was 99% van ons cliënteel al business-to-business. En het is nu vooral in het traditionele segment dat we een groei beginnen te bespeuren."Quios is dus eigenlijk geëvolueerd tot een sms-carrier en is zich terdege bewust dat zijn markt voornamelijk in Europa ligt. Toch blijft het hoofdkwartier van eWingz Systems in Californië. Een van de redenen om destijds naar Californië te trekken was de voorradige internetkennis, maar heeft Quios die nu nog wel nodig? "Jazeker," zegt Marc Vanlerberghe. "Messaging wordt internetgerelateerd. Bovendien begint in Amerika mobile messaging nu pas te groeien. Wij kunnen ons profileren als een Amerikaans bedrijf met een bewezen track record in Europa." Het nieuwe bedrijf hoopt begin volgend jaar al break-even te zijn. Daarvoor rekent Vanlerberghe vooral op gedaalde personeelskosten. Van de honderd werknemers blijven er nu immers slechts vijftien over. De helft in Californië voor de technische en operationele taken, de andere helft _ het verkoopteam _ in Londen en Parijs. Maar een andere factor die de rentabiliteit moet bevorderen, zijn de gedaalde huurprijzen in Silicon Valley. Vanlerberghe: "Begin dit jaar betaalden we nog 55 dollar per vierkante meter. Vandaag is de prijs nog maar 25 dollar per vierkante meter."R.B.