Op 8 april zal voor de eerste maal in de kranten die met reclameregie Scripta werken de zogenaamde ' Quality Shopping'-pagina verschijnen. Het is een pagina waarop naast een redactioneel deel plaats is voor vijf advertenties die inhaken op het onderwerp van de pagina. De eerste keer zal dat lente en de grote schoonmaak zijn. In de loop van het jaar komen er pagina's over onder andere barbecue, huisdieren, ontbijt en sport. Men richt...

Op 8 april zal voor de eerste maal in de kranten die met reclameregie Scripta werken de zogenaamde ' Quality Shopping'-pagina verschijnen. Het is een pagina waarop naast een redactioneel deel plaats is voor vijf advertenties die inhaken op het onderwerp van de pagina. De eerste keer zal dat lente en de grote schoonmaak zijn. In de loop van het jaar komen er pagina's over onder andere barbecue, huisdieren, ontbijt en sport. Men richt zich met dat initiatief op de producenten van fast moving consumer goods, met andere woorden de Henkels, Procters, DE's en Unilevers van deze wereld. "Voor fast moving consumer goods hebben we nauwelijks advertenties", zegt Serge De Schryver, directeur van Scripta. "Slecht één procent van de omzet. De sectoren auto's, distributie en banken doen 70% van de omzet van de kranten. De andere sectoren kijken niet naar de krant. Waarom niet? Omdat er zogezegd geen VVA's (verantwoordelijken voor aankoop, meestal vrouwen) zouden zijn. Maar we bereiken wel één op de twee vrouwen, en ik ben als man óók een VVA. Met dit initiatief willen we de fast movers eens laten proeven van adverteren in de krant, tegen een interessante prijs." Als uit de verkoop van de modules (ongeveer ter grootte van een A5) later hele pagina's van zo'n adverteerder komen, is Scripta gelukkig. Het concept is niet nieuw. In Nederland ontwikkelde de vereniging van krantenuitgevers ( Cebuco) al zo'n pagina ('Goed Nieuws'). Scripta heeft bij de Nederlanders dan ook informatie gehaald. Bij onze noorderburen is Unilever een vaste klant van de Goed Nieuws-pagina. En ook in ons land blijkt Unilever geïnteresseerd. Concullega Procter & Gamble heeft van de eerste Quality Shopping-pagina al twee modules besteld. "We probeerden sinds jaren Procter als klant te krijgen", zegt De Schryver. "De enige manier om daarin te slagen was: met iets nieuws te komen en hen dat laten testen. We hebben het concept ook al getest bij de lezers; die toonden er veel interesse voor." Met Scripta heeft een adverteerder geen totale dekking van het land. Gaat een adverteerder nationaal, dan heeft hij 52% van de doelgroep. Via Scripta alleen 33%. De andere grote regie, Full Page, is wel benaderd geweest, maar wil (nog?) niet meedoen. De Schryver zegt dat daar ook een voordeel aan zit: de prijs van de ruimte op die pagina kan daardoor wat vriendelijker blijven.