Negentig nieuwe jobs

Sinds 31 januari legt Qatar Airways vijf vluchten per week in tussen Brussel en Doha in Qatar, met aansluiting op negentig andere bestemmingen. De widebody van Airbus biedt plaats aan dertig stoelen in businessclass en 275 stoelen in economy. Niet alleen stelt Qatar Airways zeven mensen tewerk op de luchthaven en twaalf in hun filiaal in Brussel. In de luchtvaartsector gelden ruwweg drie jobs (waarvan twee onrechtstreekse) per duizend passagiers en per honderd ton cargo. Op die manier zou de nieuwe maatscha...

Sinds 31 januari legt Qatar Airways vijf vluchten per week in tussen Brussel en Doha in Qatar, met aansluiting op negentig andere bestemmingen. De widebody van Airbus biedt plaats aan dertig stoelen in businessclass en 275 stoelen in economy. Niet alleen stelt Qatar Airways zeven mensen tewerk op de luchthaven en twaalf in hun filiaal in Brussel. In de luchtvaartsector gelden ruwweg drie jobs (waarvan twee onrechtstreekse) per duizend passagiers en per honderd ton cargo. Op die manier zou de nieuwe maatschappij tachtig tot negentig rechtstreekse banen verspreid over de hele luchthaven moeten creëren. Vooral zakenlui die fris het vliegtuig willen verlaten, vinden hun gading bij Qatar Airways, dat in economy tien centimeter meer beenruimte biedt dan de nieuwe stoelen bij Brussels Airlines. De duurste stoelen gaan helemaal plat. Boekingswebsite Skyscanner rangschikt het eten aan boord op de vijfde plaats wereldwijd. Het goedkoopste retourticket van Brussel naar Doha kost 755 euro, het duurste 5060 euro. Specialisten wijzen onder meer op de lagere personeelskosten als een reden waarom de Aziatische maatschappijen hoog scoren in service. Het persbericht dat de maatschappij bij zijn start in Brussels Airport verspreidde, laat geen twijfel bestaan over de groeiplannen. "Qatar Airways is met vandaag 27 Europese bestemmingen een jonge, bruisende maatschappij die zo snel uitbreidt dat de concurrenten ongerust worden", stond er, waarna het bericht op een vreemde manier probeerde deze ongerustheid de wereld uit te helpen. "Er zou een klimaat moeten komen waarin concurrenten niet bang hoeven te zijn en zich niet bedreigd hoeven te voelen. Qatar Airways verwelkomt concurrentie en zal zijn agressieve groeistrategie verderzetten." Brussels Airport heeft als luchthaven gekozen voor luxe en de zakenreiziger. Koesterde ze in 2007 nog het plan om een budgetterminal aan te leggen, dan mikt ze vandaag liever op maatschappijen die klasse en luxe brengen. Naast Qatar Airways landen er nog drie Aziatische vijfsterrenmaatschappijen: Jet Airways (India), Etihad Airways (VAE) en Hainan Airlines (China). Zij vangen hun businesspassagiers op in lounges, bieden een snelle doorgang door de douane en verregaande persoonlijke begeleiding. Qatar Airways deelt een lounge met andere vliegtuigmaatschappijen. Met vijf vluchten per week kan Qatar geen eigen lounge rendabel uitbaten. Van de Aziatische maatschappijen heeft alleen Jet Airways (India) een eigen lounge. De luxe wordt opgediend in een decor met Indiase tinten. De maatschappij waarborgt de stilte door iedereen die televisie wil kijken een koptelefoon te geven. Jet Airways maakt geen winst of verlies op de lounge. HANS HERMANS