Met biologische yoghurt - Pur Natur - breekt het familiale zuivelbedrijf Indumel de grootdistributie binnen. Elk jaar stijgt de omzet met 5 à 10%, maar de markt blijft klein in België.
...

Met biologische yoghurt - Pur Natur - breekt het familiale zuivelbedrijf Indumel de grootdistributie binnen. Elk jaar stijgt de omzet met 5 à 10%, maar de markt blijft klein in België. In 1992 nam Jehan Verhamme (36 j.) het zuivelbedrijf Mik uit Kruishoutem over van kaasfabrikant La Vache Bleu en richt Indumel op. Om als familiale onderneming ook tot de grootdistributie binnen te dringen, diversifieert de zoon van Marc Verhamme (ex-algemeen directeur van Danone België) in de biologische yoghurt. Ondanks een moeilijke start groeit Pur Natur elk jaar met 5 à 10%. Met een productie van 3000 ton - goed voor 20% van de geconsolideerde groepsomzet (700 miljoen frank in 1998) - is Indumel vandaag Belgisch marktleider in ecologische zuivel. Verhamme: "Het feit dat we nu in de supermarkten staan, verlaagt de drempel voor de natuurvoeding. Dit segment zit in de lift. Als gevolg van de dioxinecrisis is de verkoop de afgelopen weken fel gestegen. Vraag blijft echter of dit fenomeen zich zal kunnen handhaven." Toch heeft het kippenschandaal het Oost-Vlaamse familiebedrijf met een totaal personeelsbestand van 60 werknemers geen gouden eieren gelegd. Integendeel. "Ondanks ons biogarantielabel, staan nog altijd drie vrachtwagens met Pur Natur aan de grens," zegt Jehan Verhamme. "De Fransen laten geen Belgisch zuivelproduct meer binnen, ook al kunnen wij bewijzen louter biologische yoghurt en platte kaas te vervoeren. Voor onze export - toch goed voor één vierde van de omzet - is het dioxineschandaal een ramp. Met veel moeite waren we zopas in Nederland, Frankrijk, Portugal, Spanje en Italië binnengedrongen. Nu ligt deze handel nagenoeg stil. Om het vertrouwen van de buitenlandse consumenten opnieuw te winnen, zullen we grote inspanningen moeten leveren. Hopelijk houdt de regering haar woord en vergoedt ze een gedeelte van de schade."Hoewel de 10 x 10-campagne van de Bond Beter Leefmilieu (BBL) mikt op een penetratie van 10% tegen 2010, acht Indumel een bio-aandeel van 5% meer realistisch. Jehan Verhamme: "Voor groenten en fruit is dit doel misschien haalbaar, want iedereen kent het verschil tussen ongespoten en bespoten producten. Biologische yoghurt daarentegen is aan de consument al wat moeilijker uit te leggen, omdat daar nog een stap tussenkomt, namelijk - wat eet de koe? Toch zit het segment in de lift. Door middel van permanente productvernieuwingen en de nodige publicitaire ondersteuning hoopt Indumel met Pur Natur definitief uit de schaduw te treden. Zo sponsorden wij dit jaar de televisieserie Wittekerke en lanceren we in september 1999 drie biologische versies van schoolmelk (natuur, chocolade en aardbei)."