Puur contentmanagement werkt

Ook in een wereld van geïntegreerde groepen, loont het om zich als specialist te profileren. Dat bewijst het Leuvense Amplexor, de Belgische referentie in contentmanagement.

Eind november ging de nieuwe website voor particulieren van de bank-verzekeraar KBC online. Een snelweg voor commercie uiteraard, maar ook een praktisch opgestelde leidraad voor goed afgelijnde gebruikssituaties: verbouwen, verhuren, overlijden, ongeval… Uiteraard geïntegreerd met de bancaire toepassingen. Voor Amplexor, de hoofdaannemer van de webstek, is het een schitterend uithangbord. KBC is ook zijn grootste klant.

Amplexor werkt voor grotere Belgische organisaties zoals de Christelijke Mutualiteiten, de provincies Antwerpen en Limburg, de Nationale Loterij, Puratos, Rabobank en de Bank van Breda. Voor Daikin Europe ontwikkelden de Leuvenaren onder meer een zakenportal met zowat tien interactieve websites, gericht op dealers en installateurs. Zulke websites worden niet eenvoudiger door de explosie aan communicatiemiddelen.

Steun van specialisten

“Hoe bedien je je klant op een coherente manier over alle media die hij gebruikt?” duidt Eric Pieters, de CEO van Amplexor België, de activiteit. “Websites, apps, Facebook, een servicetoepassing, online chatten met een vertegenwoordiger… je moet alle kanalen tegelijkertijd bespelen. Geïntegreerd. Als je heel goed bent, kun je dat in de consumentenomgeving zelfs doortrekken tot in je winkels. De gebruikservaring wordt belangrijk. Analysesoftware leert je veel over je klant. Dat moet je weer samenbrengen met andere gegevens. Dan kom je bij platformen voor datamanagement.”

Microsoft, Salesforce, Adobe, SAP en Oracle overtroeven elkaar met totaaloplossingen voor de digitale transformatie. Voor Amplexor verandert de relatie met de cliënteel. De chief information officer Belgium van KBC Group, Luc Pauwels, geeft toe dat hij niet meer zonder gespecialiseerde externe partners kan om de snelle evoluties op de voet te volgen. “Zonder de kennis, de ervaring en de capaciteit van Amplexor had KBC de steile leercurve moeilijker kunnen afwerken en zijn ideeën niet zo vlot in live websites kunnen omzetten”, meldt Pauwels. De website van KBC is op een Adobe-suite gebouwd.

“Het is een beetje een nieuwe manier van werken voor hen”, reageert Pieters. “Zij houden de kritische competenties nog wel zelf in huis, maar zaken die heel snel wijzigen, waar veel opleiding voor nodig is, geven ze liever uit. Dat zien we bij alle grotere bedrijven. Projecten worden eigenlijk een vorm van outsourcing. Ze zijn nooit af. Het is een wereld in constante beweging.”

Consolidatie volop bezig

Vijftien jaar geleden had Amplexor de ambitie om zelf contentmanagementpakketten te ontwikkelen. Nu implementeert het de vaste waarden in de branche, zoals Alfresco en Documentum voor documentbeheer en Sharepoint en Liferay als elektronische samenwerkingsplatformen. Twee derde van de omzet komt uit webcontentmanagement op basis van SDL Web, Adobe, Drupal en sinds kort Sitecore.

Met de diversifiëring van de communicatiemedia zijn ondertussen veel disciplines door elkaar beginnen te lopen. Emakina, de eigenaar van onder meer The Reference, is door overnames uit de marketinghoek gegroeid tot een groep met 56 miljoen euro omzet in 2014 en een bedrijfswinstmarge van 4,2 procent. Het technisch webbureau One Agency is al drie jaar in handen van de Franse Ausy-groep, die nu ook uitbreidt in Duitsland en de Verenigde Staten. Alleen in België is de bedrijfsopbrengst 52 miljoen, met een bedrijfswinstmarge van 4 procent.

“Traditionele agentschappen moeten transformeren naar een veel bredere aanpak, waarin informatica extreem belangrijk is. De traditionele systeemintegratoren moeten de omgekeerde transitie door, van louter technisch naar een veel creatiever perspectief”, meent Olivier Verberckmoes. Hij is oprichter-partner van Delaware Digital, de divisie die Delaware Consulting, een specialist in bedrijfsbeheertoepassingen, drie jaar geleden oprichtte om in de trend naar digitale disruptie mee te gaan. “Het is een unieke situatie. De dienstenleveranciers ervaren dezelfde pijnen als hun klanten”, vindt Verberckmoes.

Stabiel in internationale groep

Amplexor liet zich begin 2014 overnemen door het Luxemburgse euroscript international, een groep voor documentbeheer en vertalingen. In december herdoopte die zich tot Amplexor International, geen klein compliment voor de Vlamingen. Eric Pieters toont zijn inktverse naamkaartje: naast België is hij ook verantwoordelijk voor de professional services van de groep, de informaticadiensten.

Het Belgische management is stabiel, met naast Pieters ook nog Geert Mortier, Damien Dewitte en verkoopdirecteur Lode Vandermeulen als veteranen. Na de verkoop aan euroscript behield het management net geen 25 procent. De groep koopt die aandelen in schijven in.

De Belgen, met kantoren in Heverlee en Gent en meer dan honderd medewerkers – van wie tachtig personeelsleden – hebben een goed jaar achter de rug. De omzet steeg met ongeveer 4 procent tot 13,4 miljoen euro, volgens Pieters. “Wij zouden meer kunnen doen. We vinden gewoon niet genoeg mensen”, legt hij uit. De bedrijfswinstmarge was 6 procent in 2014 en 2015, iets boven het gemiddelde van de jongste vijf jaar. De mediaan onder IT-dienstenleveranciers lag volgens een onderzoek van Agoria in 2014 op 3,1 procent.

Focus loont

Waarnemers schrijven het behoorlijke resultaat vooral toe aan de duidelijke profilering van Amplexor. “Zij kijken meer vanuit de efficiëntie en de processen naar de digitale ervaringen”, zegt Patrick Marcq, de directeur van Feweb, de organisatie die de Belgische webagencies, hostingbedrijven en e-commercebedrijven verenigt.

“Zij zijn liever specialist in document- en webcontentbeheer gebleven dan zich ook in apps of websitedesign te storten”, noteert Luc Osselaer, een voormalig investeerder in Amplexor en vennoot in Across Health, een disruptieve speler in digitale marketing voor de farma-industrie. “Zij pakken de uitdaging van de hoeveelheid data aan, om die om te zetten naar informatie. Wie daarmee worstelt, zet Amplexor op zijn shortlist”, zegt Peter Ryckaert, de CEO van de websiteontwikkelaar DigiPoint.

Intern is de rentabiliteit vooral een zaak van planning en van een werkomgeving die het verloop laag houdt. “Wij proberen daar de mensen zeer sterk bij te betrekken, zodat ze zich niet als pionnetjes over en weer geschoven voelen. Flexibel werken is volledig bespreekbaar. Wie vier vijfde wil werken, doet dat. Daar wordt niet over gediscussieerd.”

De baseline van Amplexor is ‘pure content management’. Eric Pieters wil dat zo houden. “Vooral in de consumentenmarkt willen de creatieve geesten het allemaal wat meer flitsend. Dan loop je het risico op een cultuurschok met de informatici. Je trekt de twee beter uit elkaar. Bij Amplexor International denken ze er net zo over.”

In de praktijk werkt Amplexor dus geregeld samen met meer creatief georiënteerde bedrijven als The Reference, die tegelijk concurrenten zijn. “Als het gaat over gebruiksvriendelijkheid of analytics, is er een grijze zone. Wij proberen zelf op te klimmen en meer consulting te doen, maar wij pretenderen niet dat we heel je marketing- of communicatiestrategie uittekenen”, zegt Pieters.

Gebrek aan werk valt niet te vrezen. Volgens een enquête van Delaware Digital en de Karel de Grote Hogeschool begin vorig jaar was nog bijna 70 procent van de websites van digitaal actieve bedrijven puur informatief. Onlinebrochures, zeg maar.

Bruno Leijnse, fotogra?e Franky Verdickt

“Vooral in de consumentenmarkt willen de creatieve geesten het allemaal wat meer flitsend. Dan loop je het risico op een cultuurschok met de informatici. Je trekt de twee beter uit elkaar”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content