PureCircle

Het opvallendste nieuws in het jaarrapport van PureCircle, de marktleider in het produceren en commercialiseren van natuurlijke caloriearme zoetstoffen uit steviabladeren, was ongetwijfeld de aankondiging dat het bedrijf een notering op de hoofdbeurs (main market) van de London Stock Exchange (LSE) aanvraagt. PureCircle noteert sinds 2007 op AIM, voluit Alternative Investment Market, een submarkt van de LSE, voor kleinere bedrijven. De overstap, die ten vroegste op 25 oktober zal gebeuren, gaat niet gepaard met een kapitaalverhoging, maar komt er omdat het management meer dan ooit overtuigd is van het groeipotentieel van de steviamarkt op lange termijn.

Een eerste structurele factor daarvoor is de wereldwijde obesitasepidemie, met een stijging de voorbije tien jaar van 400 naar 600 miljoen, en een verdere verwachte toename. Ook het aantal diabetespatiënten zal tegen 2035 met ruim 50 % stijgen, tot 600 miljoen. Daaraan gekoppeld is er een toenemende trend naar gezondere en caloriearmere voeding. Deze trend biedt de kans voor stevia om niet alleen marktaandeel te winnen tegenover suiker, een markt van 60 miljard USD, maar ook tegenover de vaak als ongezond bestempelde artificiële zoethouders zoals aspartaam (3 miljard USD). Een derde, onmiskenbare trend is de toenemende regulatoire druk op suikerhoudende producten. Een voorbeeld is de frisdranktaks in Mexico.

De steviamarkt groeide de jongste vijf jaar jaarlijks met 75 % en werd in 2014 op 200 miljoen USD geschat. Op termijn is een miljardenbusiness realistisch. PureCircle is in deze snelgroeiende markt de absolute marktleider, met een marktaandeel van meer dan 80 % bij de meest zuivere (meer dan 95 %) steviazoetstoffen. Het bedrijf bouwt deze voorsprong verder uit dankzij een indrukwekkende technologische vernieuwing, die niet alleen beter inspeelt op de noden van de consument, maar bovendien ook nieuwe markten ontwikkelt.

Sinds juli commercialiseert PureCircle de twee nieuwste ontwikkelingen: Sigma-D (voor melkproducten) en Sigma-T (voor theeproducten). Het bedrijf heeft intussen twaalf zoetstoffen en vijf smaakstoffen op de markt, en heel wat nieuwigheden in de pijplijn. De komende vijf jaar mikt men op een jaarlijkse omzetgroei met 30 %. Tegen 2017 zal de capaciteitsuitbreiding in Maleisië klaar zijn, waardoor de groep een jaaromzet tussen 400 en 500 miljoen USD aankan. Er wordt ook volop werk gemaakt van het diversifiëren van de aanvoer van steviabladeren. Momenteel komen die nog voor ruim 90 % uit China, maar tegen 2019 moet 50 % afkomstig zijn uit Afrika en Latijns-Amerika.

In het afgelopen boekjaar 2015 (afsluitdatum 30 juni) drukten hogere aankoopkosten de brutowinstmarge, als gevolg van een tijdelijk tekort aan steviabladeren door een hoger dan ingeschatte vraag. Op jaarbasis strandt de brutowinst op 40 miljoen USD (+9 %), en daalt de brutowinstmarge naar 31,4 %, tegenover 36,3 % vorig jaar en 33,5 % na 6 maanden.

Conclusie

Hoewel nog altijd niet goedkoop, tegen een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) van 26 keer voor 2016 en een koers-winstverhouding van 48, vinden we het aandeel koopwaardig, gezien de sterke marktpositie in een volop ontbolsterende steviamarkt.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content