Voor het eerst in vijftien jaar verkoos het Belgisch Genootschap van Public Relations Adviseurs (BGPRA) weer een vrouw tot voorzitter. Wat drijft Dian Wahlen (47) om dat bestuursmandaat op te nemen? "Ik vind het belangrijk dat er brainsharing is, dat collega's (die ook elkaars concurrenten zijn) standpunten kunnen uitwisselen."
...

Voor het eerst in vijftien jaar verkoos het Belgisch Genootschap van Public Relations Adviseurs (BGPRA) weer een vrouw tot voorzitter. Wat drijft Dian Wahlen (47) om dat bestuursmandaat op te nemen? "Ik vind het belangrijk dat er brainsharing is, dat collega's (die ook elkaars concurrenten zijn) standpunten kunnen uitwisselen." De jongste jaren beleefde de BGPRA een verruimingsoperatie. "Verjonging en meer dynamiek. Dat willen we nog uitdiepen. We willen ook verbreden via contacten met andere communicatievakverenigingen, zoals de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) en het Belgisch Centrum voor Public Relations (BCPR). We moeten elkaar de hand reiken en zorgen dat er een professionele kruisbestuiving is in de verschillende aspecten van een communicatieplan."Een van de pijnpunten zijn de spelregels bij competities. Een groot aantal bureaus vragen om tijd en geld in voorstellen te steken en kiezen er dan slechts één of zelfs geen, zonder dat er een redelijke vergoeding voor de verliezers tegenover staat. Er wordt gewerkt aan een charter om dergelijke pitches te regelen. Andere actiepunten: het opvolgen van de nieuwe trends en het interesseren van studenten voor werk in pr-bureaus. Heeft de sector dan te weinig pr voor zichzelf gedaan? Wahlen: "Dat zullen we moeten uitzoeken en eventueel de hand in eigen boezem steken. Er staan veel vacatures open. Er is zeker nog heel wat sensibilisatie nodig. Voor de man in de straat is pr nog vaak reclame maken, evenementen verzorgen of persberichten versturen. Maar pr is ook interne communicatie, crisiscommunicatie, het begeleiden van veranderingsprocessen." Dian Wahlen studeerde Communicatie aan de Artevelde Hogeschool in Gent. "Ik vond het boeiend om een informatiespil te zijn, mensen sturing te geven in het bereiken van hun doelen. Bovendien was de opleiding breed. Als ik na mij studies niet mocht weten wat te doen, kon ik alle kanten uit: bij bureaus, bij bedrijven of in de journalistiek." Ze startte haar pr-carrière bij de Koninklijke Vlaamse Ingenieurs Vereniging (KVIV). Na vijf jaar stapte ze uit de non-profitsector naar een communicatiefunctie bij NCR (later opgegaan in AT&T). In 1993 zette ze samen met haar man Erwin Bobbaerts Leads United op, dat nu achttien medewerkers telt. IS: managing director van communicatieadviesbureau Leads United. IS OOK: voorzitter van BPGRA. VRIJE TIJD: motorrijden, volleyballen en skaten. AvP