Een jaar geleden zette Sara De Bruyne de cel Corporate Communicatie op in het Gentse pr-bureau Walkie Talkie. Ze startte haar pr-carrière in de productcommunicatie. Zo'n vijf jaar geleden versterkte ze de gelederen van Walkie Talkie, dat gespecialiseerd was in lifestylecommunicatie. "Dat is heel tof, maar ik vond bedrijfscommunicatie interessanter", zegt ze.
...

Een jaar geleden zette Sara De Bruyne de cel Corporate Communicatie op in het Gentse pr-bureau Walkie Talkie. Ze startte haar pr-carrière in de productcommunicatie. Zo'n vijf jaar geleden versterkte ze de gelederen van Walkie Talkie, dat gespecialiseerd was in lifestylecommunicatie. "Dat is heel tof, maar ik vond bedrijfscommunicatie interessanter", zegt ze. Wat is het interessante aan bedrijfscommunicatie? SARA DE BRUYNE. "Ik ben altijd al gebeten geweest door diepteverhalen. Het gaat om de reputatie van een bedrijf. We moeten voor onze klanten complexe verhalen in klare taal overbrengen naar verschillende doelgroepen. Elke bedrijfscommunicatiestrategie is anders." Hoe groot is de vraag naar zo'n communicatie? DE BRUYNE. "Groot. De bedrijven hebben er nood aan duidelijk te communiceren waar ze voor staan. Het gaat niet meer alleen om de producten die ze op de markt brengen. Als een consument een product koopt, denkt hij of zij ook aan het bedrijf erachter. Dat doen we door authentieke verhalen te verspreiden. Het gaat niet alleen om bedrijfscommunicatie, maar ook om interne communicatie. We werken daarvoor samen met ECHO, het zusterbedrijf van Walkie Talkie. "De cel Corporate Communicatie heeft mee voor de groei van Walkie Talkie gezorgd. Sinds corona is de omzet van het bureau verdubbeld. Er werken hier 23 mensen, van wie vier in de nieuwe cel en vijf bij ECHO." Is de groeiende vraag naar bedrijfscommunicatie ook gevoed door duurzaamheid? DE BRUYNE. "Absoluut. Ieder bedrijf moet zijn duurzaamheidsverhaal vertellen. Het thema staat hoog op de agenda, maar er is niet veel vertrouwen bij de consument. Duurzaamheid moet samen gaan met authenticiteit. Het verhaal van een bedrijf moet rijp genoeg zijn om naar buiten te brengen. Iedereen wil zich als duurzaam profileren, maar we durven ook te zeggen dat er nog niet over gecommuniceerd kan worden." Moet je ook soms advocaat van de duivel zijn om greenwashing te voorkomen? DE BRUYNE. "Ja. De bedrijven willen graag in de media komen, maar wij moeten er zeker van zijn dat er geen gaten in het verhaal zitten. De reacties zijn dan gemengd, maar het wordt wel geapprecieerd. Het is ook in hun belang. We moeten de klanten helpen transparant te zijn. Als iets nog niet op punt staat, kun je wel zeggen dat je er als bedrijf aan werkt. "We houden ook onze eigen manier van werken tegen het licht. Ook wij moeten werken aan inclusieve communicatie. De samenleving is heel divers, de communicatie moet daarop afgestemd zijn." Met welke afdelingen lopen uw contacten in de bedrijven? DE BRUYNE. "Met de diensten voor externe en interne communicatie, met de marketing en met de CEO. Je kunt mee de strategie uitzetten. Public relations is niet meer de laatste schakel, maar komt veel eerder in het beslissingsproces aan bod. Dat maakt het vak veel boeiender. Je bent betrokken bij strategische oefeningen waarbij de grote vraagstukken op tafel liggen."