Al in 1996 pakte uitgeverij Averbode uit met de kindersite Kidcity. Vooral sinds de overname door Eduline (een joint venture van de uitgeverij en Belgacom Skynet) in 2000, groeide de site met een uitgekiende mix van educatieve inhoud en marketing, gericht op 7- tot 14-jarigen. Het virtuele dorp werd uitgewerkt in Flash-animaties en de kinderen worden uitgenodigd om vele onderwerpen te verkennen, te communiceren met personages en deel te nemen aan on-linewedstrijden. De bewoners van het dorp zijn overigens niet van de minste. Zo is er Proximus, dat uitlegt hoe een gsm werkt. De bewoner van ...

Al in 1996 pakte uitgeverij Averbode uit met de kindersite Kidcity. Vooral sinds de overname door Eduline (een joint venture van de uitgeverij en Belgacom Skynet) in 2000, groeide de site met een uitgekiende mix van educatieve inhoud en marketing, gericht op 7- tot 14-jarigen. Het virtuele dorp werd uitgewerkt in Flash-animaties en de kinderen worden uitgenodigd om vele onderwerpen te verkennen, te communiceren met personages en deel te nemen aan on-linewedstrijden. De bewoners van het dorp zijn overigens niet van de minste. Zo is er Proximus, dat uitlegt hoe een gsm werkt. De bewoner van Villa Chocola is Kinder Surprise. Het businessmodel van Eduline is gebaseerd op het principe van de gesponsordecontent. De partners huren hun huis op jaarbasis en leveren een educatieve of ludieke inhoud die in verband staat met het merk. Ofwel betalen ze voor hun aanwezigheid in de nieuwsbrief KidNews, die verspreid wordt onder de 285.000 ingeschreven Kidsianen. Met 100.000 afzonderlijke bezoekers en 4,5 miljoen bekeken pagina's per maand, zal Eduline het jaar 2003 afsluiten met een omzet van zowat 1 miljoen euro. Eind 2002 werd de eerste rendabele maand geregistreerd en dit jaar wordt het break-evenpunt bereikt. Maar de groei van de trafiek slabakt en het personeelsbestand kromp van 25 naar 12, nadat explorian.be werd stopgezet, een site die zich richtte tot de leraars en leerlingen van de laatste jaren van het lager en de eerste jaren van het middelbaar onderwijs. "Bij die site waren we uitgegaan van de vaststelling dat de scholen steeds meer computers tellen," legt CEO Bernard Moncarey uit. "We wilden een on-linehulpmiddel aanbieden met aangepaste toepassingen. De site leverde echter geen inkomsten op en geen van de partners wilde de voortzetting van het project financieren." De zoekmachine Indexplorian, die naar geschikte educatieve sites speurt, blijft wel actief. Eduline moet dus nieuwe ideeën vinden om zijn groei te ondersteunen. Eerst en vooral is internationale expansie mogelijk. Al dreigen dergelijke projecten op zwaardere concurrentie te stoten dan in België, zeker in landen waar de marketingsupport van de twee belangrijkste aandeelhouders, Skynet en Averbode, achterwege blijft. Het bedrijf heeft echter ook andere ideeën om zijn omzet op te peppen. In samenwerking met Belgacom, dat zijn factureersysteem wil gebruiken om inhoud tegen betaling te leveren, moet Kidcity binnenkort op het net komen met ludieke, interactieve toepassingen op abonnementsbasis. De lancering wordt verwacht tegen april 2004. Eduline is er zich wel degelijk van bewust dat zijn doelgroep ouder wordt en het heeft dan ook een site ontwikkeld die zich richt tot 12- tot 16-jarigen met een businessplan dat eveneens uitgaat van betaalde content. De site zal ook nadrukkelijker een publicitaire stempel dragen (onder meer dankzij banners, die uit Kidcity gebannen werden). Goed nieuws voor Eduline is dat Belgische en Nederlandse tv-zenders belangstelling tonen voor Kidcity en een virtuele opnamestudio willen installeren waar de kinderen hun eigen content kunnen creëren en meteen kans maken om hun creatie 's avonds op de buis te zien verschijnen. De achtergrond? Tv-content is duur om te produceren en de statistieken wijzen uit dat er onder de jongeren een tendens bestaat om de afstandsbediening te vervangen door de muis. Afwachten of al die ontwikkelingen zullen leiden tot de omzetdoelstelling van 1,5 miljoen euro in 2004. Hugo PoliartEduline heeft nu ook een site ontwikkeld voor 12- tot 16-jarigen, die veel duidelijker een publicitaire stempel zal dragen.