Als we de geruchten mogen geloven, is de klassieke cd-markt op sterven na dood... Anderzijds vernemen we uit goede bron dat er in België nog steeds meer klassieke schijfjes verkocht worden dan boeken ! So what ?
...

Als we de geruchten mogen geloven, is de klassieke cd-markt op sterven na dood... Anderzijds vernemen we uit goede bron dat er in België nog steeds meer klassieke schijfjes verkocht worden dan boeken ! So what ?De vrees voor een nakende verzadiging is nochtans niet helemaal ongegrond. Het zal allicht niet lang meer duren of elke muziekliefhebber heeft zijn vinylplaten op zolder geborgen (voor het nageslacht) en vervangen door de soms wat koel klinkende, maar zo veel gemakkelijker hanteerbare en in principe onverslijtbare cd's. Misschien wat overhaast heeft onze melomaan (m/v) ook ongeveer 'alles' in huis gehaald en is voorlopig niet geneigd zich een zoveelste versie van de Jupiter, de Onvoltooide of de Eroïca aan te schaffen. De platenfirma's trekken zich de haren uit het hoofd en zoeken naar oplossingen. Bij de ene heet dat cross-over : het mengen van genres. Eén algehele eenheidsworst, vrezen we, waar niemand een boodschap aan heeft. Anderen doen hun best om godvergeten componisten van onder het stof der eeuwen te halen, maar het feit dat die brave lui de tand des tijds niet briljant doorstaan hebben, zegt vaak voldoende over de kwaliteit van hun creaties. Toch ligt hier nog heel veel terrein braak. Er bestaat enorm veel mooie muziek buiten de pakweg 150 steeds terugkerende repertoirestukken. En waarom geen simpele promotiecampagne, dachten een paar kleinere producenten ( AMG, Baltic, Coda, Harmonia Mundi, Koch, Lavial en Schott Frères), want ook voor Kunst (met grote K) mag en moet men de klant 'warm' maken. Promotie (below the line) is geen misdaad en niet noodzakelijk laag-bij-de-grondse commercie... Eenvoudig : de klant koopt een sample-cd voor een prikje (169 frank), krijgt 21 uittreksels te horen en ook 21 cadeaucheques (voor een totale waarde van 5250 frank). Die cheques geven recht op een korting van 250 frank op elk van de 21 cd's uit de promotie. De selectie bevat een aantal puike plaatjes Le Carnaval des Animaux van Saint-Saëns door het Ensemble Concentus Bestiales, Ein Deutsches Requiem van Brahms door La Chapelle Royale en Collegium Vocale o.l.v. Philippe Herreweghe, het Brodsky Quartet met muziek van Mozart en Haydn maar ook een paar minder gelukkige keuzes, die we uit respect voor ieders smaak niet opsommen. Weinig afwijkend van de platgetreden paden, toch een chic idee... en voor de prijs hoeft u het niet te laten ! MILO DERDEYN Classical Privileges (Unibird 96001/323-760)