Toen Stefan Dierckx en Filip Bosschaert, twee oud-medewerkers van Capco, Projective in december 2006 boven de doopvont hielden, lieten de twee dertigers over hun ambities weinig twijfel bestaan. Projective moest als onafhankelijke speler in programma- en projectmanagement voor de financiële sector dé referentie in Europa worden.
...

Toen Stefan Dierckx en Filip Bosschaert, twee oud-medewerkers van Capco, Projective in december 2006 boven de doopvont hielden, lieten de twee dertigers over hun ambities weinig twijfel bestaan. Projective moest als onafhankelijke speler in programma- en projectmanagement voor de financiële sector dé referentie in Europa worden. "In België heeft Projective in korte tijd naamsbekendheid verworven, in die mate dat mensen spontaan solliciteren om voor ons te werken", vertelt Stefan Dierckx. De beschikbaarheid van medewerkers is een kritische factor om te groeien voor een bedrijf als Projective. Projectmanagers werken immers gedurende een langere periode bij de klant. Van bij de start was de onderneming ook actief in Nederland, maar pas in 2009 richtte ze er een eigen vestiging met een lokale staf op. Daar werkt nu een tiental mensen. "We slaagden erin een plaats op de markt te verwerven en ons netwerk uit te bouwen, maar organische groei verloopt relatief traag", zegt Dierckx. "Omdat we vrij klein en onbekend zijn, is het ook niet gemakkelijk om mensen aan te trekken." Projective wilde sneller groeien en ging op zoek naar een mogelijke acquisitie. Dierckx: "Weinig firma's doen wat wij doen op een vergelijkbare manier. Dachten we. Tot we op een dag bij een klant Robert Beverwijk en zijn bedrijf ProDone tegen het lijf liepen. Bleek dat zij exact dezelfde activiteiten en ambities hadden." Robert Beverwijk, een Nederlander met vijftien jaar ervaring in de finan- ciële sector, richtte ProDone in 2007 op. Ook hij focust op projectmanagement voor banken, verzekeraars en kapitaalmarkten. Met tien mensen bereikte hij vorig jaar een omzet van 2 miljoen euro. Beverwijk ging graag op het overnameaanbod van Projective in. Samen komt het bedrijf in Nederland nu aan twintig medewerkers, en "een reële kritische massa". Beverwijk wijst vooral op de complementariteit van de klantenportfolio: "Wij doen opdrachten voor ABN AMRO en het pensioenfonds APG, terwijl Projective werkt voor ING, Rabobank en NIBC. Die twee portefeuilles passen netjes samen. Ook de bedrijfsculturen passen bij elkaar, denk ik." Projective is bekend voor zijn weinig alledaagse manier van werken. De onderneming heeft geen echt hoofdkantoor en weinig hiërarchie. De ordewoorden zijn: jong, los, flexibel, informeel en collegiaal. Managers kunnen participeren in het kapitaal en krijgen kansen om internationale opdrachten te vervullen. "We zullen er alles aan doen om het team van ProDone welkom te heten", zegt Dierckx. "We gaan extra zorg besteden aan de integratie." Beverwijk zal samen met de country manager van Projective Nederland de nieuwe entiteit leiden. De Nederlandse markt verschilt wel enigszins van de Belgische, weet Dierckx. "In België zijn er naast de grote consultancybureaus als Deloitte, PwC en Cap Gemini maar een beperkt aantal onafhankelijke kantoren. In Nederland is de zelfstandigenmarkt een pak groter. Daardoor is ook de concurrentie groter. Prijs is een belangrijker element in Nederland dan in België." De groeiambities van Projective beperken zich niet tot Nederland. In 2010 opende het bedrijf een kantoor in Londen, waar momenteel acht personen werken. "Dat loopt goed", oordeelt Dierckx. "Maar ook hier is het een verhaal van organische groei die tijd vraagt. Daarom speuren we intensief naar een overname. We hopen voor het einde van het jaar een acquisitie in het Verenigd Koninkrijk te kunnen aankondigen, waardoor we er in één klap onze activiteiten verdubbelen." Om de Britse overname te realiseren, moet Projective wel zijn kapitaalstructuur versterken. De onderneming deed tot nu toe alle investeringen uit eigen middelen. Dat lukte omdat ze van dag één winstgevend was. En ook de overname van ProDone kon Projective nog zelf financieren (via een combinatie van aandelen en cash). Maar daarmee zijn de grenzen bereikt, geeft Dierckx toe: "Als we onze groei willen voortzetten, via een overname in het Verenigd Koninkrijk en misschien ook in België, is een kapitaalinjectie noodzakelijk". Projective praat over externe financiering met banken en risicokapitaalverschaffers. Dierckx hoopt ook dit dossier nog dit jaar klaar te hebben. Een voorkeur voor een bepaalde partij heeft hij niet: "Behalve dat het een investeerder moet zijn die zich kan inschrijven in onze langetermijnvisie. Een durfkapitalist die uit is op een snelle meerwaarde past niet in onze plannen." Eind 2011 stond de omzet van Projective op iets minder dan 9 miljoen euro, goed voor een brutowinst van 1,6 miljoen euro. Voor het lopende jaar mikt het bedrijf uit Antwerpen op 12 miljoen euro omzet (inclusief ProDone) en een vergelijkbare brutomarge als in 2011. Er zijn 60 medewerkers in dienst, de meesten van hen kunnen minstens tien jaar ervaring in de financiële sector voorleggen. Het businessplan 2011-2014 van Projective gaat uit van een groei tot 120 personen. De activiteiten in Nederland en Londen zouden tegen eind 2014 een even stevige basis moeten hebben als de Belgische. "We hopen tegen dan ook een vierde vestiging te hebben", verklapt Dierckx. "We zijn al behoorlijk actief in Parijs, Frankfurt en Zwitserland. Het is onze ambitie op een van die drie plaatsen op termijn een nieuw kantoor te openen." De financiële crisis, die al sinds 2008 aansleept, zet voorlopig geen rem op de ontwikkeling van Projective. Integendeel: "De realiteit is dat de bankensector sinds 2008 een heel andere richting ingeslagen is. Tot 2008 deden wij vooral projecten in trading en financiële markten. Nu ligt de klemtoon op kostenbeheersing en risicomanagement, maar ook steeds meer op de retailklant en de frontoffice. Banken investeren weer meer in basisproducten en diensten. Ze willen er weer alles aan doen om het de retailklant naar zijn zin te maken. Ze hebben veel aandacht voor hun kantorennet en de ontwikkeling van nieuwe kanalen zoals internet. Dat gebeurt meestal op projectbasis, en dat is natuurlijk onze specialiteit." Ook de uitgebreide regelgeving die de financiële sector moet implementeren (Basel III, Solvency II, MiFID II...) zorgt ervoor dat er allerlei programma's opgestart worden om platformen voor risicomanagement en compliance te ontwikkelen. "In Nederland merk je dat de projecten in de banksector steeds groter worden", zegt Beverwijk, "Daarvoor doet men graag een beroep op gespecialiseerde managers." Ook kostenbeheersing blijft een aandachtspunt voor het cliënteel van Projective: "In het algemeen kun je stellen dat van alles wat niet tot de kernactiviteit behoort, bekeken wordt of men het kan uitbesteden. Outsourcing blijft aan belang winnen", besluit Dierckx. PATRICK CLAERHOUT"Banken investeren weer meer in basisproducten en diensten. Ze willen er weer alles aan doen om het de retailklant naar zijn zin te maken"