Na Scarlet, Tele2 en Telenet was het onvermijdelijk dat ook Belgacom begon met bundels voor een attractievere prijs. Bundelen is het samen aanbieden van telecomdiensten en dat gaat gepaard met gunstige voorwaarden. Belgacom deed het vroeger al: tot maart was een standaard ADSL-abonnement van Belgacom (41,75 euro) gekoppeld aan een telefoonabonnement (17,50 of 6,85 euro). Een korting kreeg je daar echter niet voor. Midden maart, toevallig op he...

Na Scarlet, Tele2 en Telenet was het onvermijdelijk dat ook Belgacom begon met bundels voor een attractievere prijs. Bundelen is het samen aanbieden van telecomdiensten en dat gaat gepaard met gunstige voorwaarden. Belgacom deed het vroeger al: tot maart was een standaard ADSL-abonnement van Belgacom (41,75 euro) gekoppeld aan een telefoonabonnement (17,50 of 6,85 euro). Een korting kreeg je daar echter niet voor. Midden maart, toevallig op het moment dat Mobistar met zijn AtHomeforfait klanten van de vaste lijn wil afhalen, hief Belgacom eindelijk de commercieel onhoudbare koppeling op. Belgacom verkoopt zijn ADSL-dienst nu apart. Wie wil, kan er de i-Talk 'voice over IP'-telefoondienst (kortweg VoIP) bijnemen. KPN heeft in Nederland al 1,8 miljoen abonnees voor zijn VoIP-dienst InternetPlusBellen. Volgens marktonderzoeker Telecompaper.com bellen nu vrijwel drie Nederlandse consumenten op de tien via VoIP. In België bundelen Scarlet (eind 2004) en Tele2 (eind 2005) al langer internet en telefonie tegen een scherpere prijs. Telenet verhoogde de druk in september 2006 met zijn Packs, die telefoon, internet en televisie ( triple play) en zelfs een stuk mobiele dienst ( quadruple play) in één promotie samenbrengen. Het prijsniveau is nog niet te vergelijken met de 30 euro voor de gulle bundel van Iliad Free in Frankrijk, maar was bij de lancering substantieel beter dan wat Belgacom bood (zie Trends van 2 november 2006). Het succes van de Packs valt uit de beursrapporten van Telenet af te lezen. De kabelaar had eind 2006 al 236.000 triple-playklanten, bijna 10 % meer dan drie maanden voordien. De opbrengst per individuele klant steeg bij Telenet in het laatste kwartaal met bijna 3 %. Eind 2006 had Telenet al 14 % klanten die drie diensten en 21 % klanten die twee diensten afnamen. " Bundels maximaliseren de winst voor producten met lage variabele kosten," stelde Morgan Stanley Research in oktober 2006. "Maar de echte reden voor operatoren om te bundelen, is de concurrentie: ze kunnen het nut van hun aanbieding voor de klant vergroten en het hem moeilijker maken om naar een andere operator over te schakelen." Bundels helpen om goedkopere monoproductaanbieders zoals TV Vlaanderen af te blokken. Tot nog toe lijkt bundeling maar op één punt te falen: de meeste gecombineerde aanbiedingen van mobiel en vast, zoals Orange in Frankrijk met Unik, vinden minder abonnees dan verwacht. B.L.