Profetisch landschap

In oktober 1888 schilderde Paul Sérusier in het Bois d’Amour in Pont-Aven een landschap, dat uitgroeide tot een icoon in de Franse schilderkunst van de negentiende eeuw. In dat dorpje in Bretagne had hij Paul Gauguin ontmoet. Die hielp hem het landschap te maken, zo blijkt uit de handgeschreven inscriptie op de achterkant van het paneel. Het schilderij is slechts 27 bij 21 centimeter groot, maar toen Sérusier zijn “synthetische” landschap met zuivere kleuren en vereenvoudigde vormen presenteerde aan enkele collega-kunstenaars, zagen zij het als een profetisch werk. Ze vormden de Nabis, een groep kunstenaars die zich wilde losmaken van de werkelijkheid. Ze noemden het landschap hun “talisman”.

Het Musée d’Orsay wijdt een tentoonstelling aan Le Talisman van Sérusier, uitgaand van het laatste onderzoek over het paneeltje. Zestig werken tonen hoe het werd ontvangen door tijdgenoten, en hoe het een invloed had op de abstracte kunst in de twintigste eeuw.

Le Talisman de Sérusier, une prophétie de la couleur, tot 2 juni in het Musée d’Orsay in Parijs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content