Bijna zestig procent van de Antwerpenaren die hun stem hebben uitgebracht tijdens de volksraadpleging over de Oosterweelverbinding, hebben het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met het Lange Wapper-viaduct weggestemd. Volgens advocaat Carlos De Wolf, een topadvocaat in aannemingsrecht, is dat 'neen' geen overmacht om de vergunning niet toe te staan. Dat meldde Trends-journalist Hans Brockmans maandagmorgen op onze website.
...

Bijna zestig procent van de Antwerpenaren die hun stem hebben uitgebracht tijdens de volksraadpleging over de Oosterweelverbinding, hebben het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met het Lange Wapper-viaduct weggestemd. Volgens advocaat Carlos De Wolf, een topadvocaat in aannemingsrecht, is dat 'neen' geen overmacht om de vergunning niet toe te staan. Dat meldde Trends-journalist Hans Brockmans maandagmorgen op onze website. Enkele reacties: > Het wordt nu wel bijzonder belangrijk te weten hoe het zit met de zogenaamde schadevergoeding die BAM heeft beloofd aan Noriant voor het geval die zijn Lange Wapper niet mocht bouwen. Volgens de projectleider van Noriant gaat het om een bedrag in de orde van grootte van het project zelf, misschien wel 1000 miljoen euro dus. Ook volgens Karel Vinck gaat het over "enorme bedragen". Die zogenaamde schadevergoeding werd geregeld in een geheim contract dat ondertekend werd in het holst van de nacht van 3 op 4 maart. Zowel de BAM als de verantwoordelijke minister Hilde Crevits weigert het Vlaams Parlement inzage te geven in dit contract. Het gaat hier dus wel om een gigantische som belastinggeld waarvan de besteding ontsnapt aan elke democratische controle. > Als het 'geheim' contract geen 'geheim' was, was het al lang afgedrukt in kranten, zoals de mails aan Caroline Gennez en de mails van Marie-Rose Morel. En indien de kranten toch inzage hebben in dat 'geheim' contract houden ze, in samenspraak met de regering, hun lippen stijf op elkaar. We worden trouwens al 'voorbereid' op dat 'geheim' contract, 'grote sommen', 'vele nullen' enzovoort, zodat we niet meer pal achterover kunnen vallen als de draagwijdte van dat contract publiek wordt. Aangezien het consortium voornamelijk uit Franse aannemers bestaat, zou die eventuele schadevergoeding naar Frankrijk vloeien... zoals alles tegenwoordig naar Frankrijk verkast wordt. > De sp.a heeft Vlaanderen een mooie pad in de korf gezet. Wat met Ingrid Lieten, als ex-beheerder van de BAM en Kathleen Van Brempt, die toen voogdijminister was? > Het referendum heeft de stop uit de fles gehaald. Nu worden de messen geslepen en zal de vuile was buiten worden gehangen. En de heren politici en aannemers die boter op hun hoofd hebben, kunnen misschien beter opstappen. Want de schandvlek zal vuil zijn en niet te ontwijken. Wedden dat er weer een paar zullen opstaan die beweren dat dit aan antipolitiek doen is?