Het sales promotion bureau Karamba heeft met een actie voor Interbrew-merk Rolling Rock stevig gescoord bij de jaarlijkse SPCA Awards (SPCA staat voor Sales Promotion Consultants Association) en de Europese ronde van de World Promo Awards. Karamba kreeg bij de SPCA goud in de categorie retail en w...

Het sales promotion bureau Karamba heeft met een actie voor Interbrew-merk Rolling Rock stevig gescoord bij de jaarlijkse SPCA Awards (SPCA staat voor Sales Promotion Consultants Association) en de Europese ronde van de World Promo Awards. Karamba kreeg bij de SPCA goud in de categorie retail en won de 'Best of the Best'. Bij de voorronde van de World Promo Awards was de Rolling Rock-case niet alleen goed voor drie keer goud ('account specific', 'best concept' en 'best art direction') en zilver (in de categorie 'image/awareness'), maar ook voor de 'Best of Europe Award'. Karamba verzorgde de introductie van Rolling Rock in 300 Belgische cafés. Het idee was de cafés de mogelijkheid te geven elke maand (van april tot december) iets speciaals te vieren. Via affiches in het café kondigde men dan de feestavond aan. De aanleiding was bijvoorbeeld de verjaardag van VS-president Bill Clinton (op de affiches toonde men een vrouw met een saxofoon), de verjaardag van de eerste maanlanding, of van het einde van de prohibition. Men speelde vervolgens met nekhangers aan de fles in op dat thema (Rolling Rock wordt uit de fles gedronken). Voor de herdenking van het einde van de "drooglegging" had Karamba bijvoorbeeld het idee de fles in een bruine papieren zak te steken. Wie in die zak het cijfer 1933 (het einde van de periode zonder alcoholische drank) vond, kreeg 24 flessen gratis. De actie had zo'n succes dat men niet in de geplande 300 maar in 400 cafés het merk introduceerde. Interbrew kreeg bijvoorbeeld telefoons van cafébazen die absoluut ook de promotie in hun zaak wilden. Karamba was niet de enige die scoorde op Europees en Belgisch vlak. Magnesium kreeg in eigen land voor de eindejaarsactie van Douwe Egberts goud in de categorie 'food', naast de persprijs en de prijs voor de beste creatie. Op Europees vlak won het bureau goud in de categorie 'image/awareness'. De beste Europese cases gaan naar de wereldfinale in Chicago. Bij de SPCA Awards was er verder goud voor Johnnie Walker en Sony (in beide gevallen was het bureau Karamba) en twee cases van Sony Playstation (bureau The Sales Factory).