Gouden Gluon Awards
...

Gouden Gluon AwardsDe tv-spot voor Visa, met een aap in de hoofdrol, heeft BankCard Company en reclamebureau Saatchi & Saatchi de Grand Prix opgeleverd bij de eerste Gouden Gluon Awards. Bij twee jury's (die van de jongeren en die van de adverteerders) eindigde deze spot op de eerste plaats en kwam daardoor in aanmerking voor de topprijs. De Gouden Gluon is een initiatief van Mark Anthierens, hoofdredacteur van het marketing- en reclamevakblad Pub, en de commerciële zender VT4. "Er is een speciale prijs voor de beste magazine-advertenties, er is de Top Topical Award bij de kranten en sinds kort ook een radioprijs, maar er was nog niets voor televisiereclame," zegt hij. In totaal waren er zes jury's : drie consumentenpanels (mannen, vrouwen en jongeren) en drie professionele panels (adverteerders, creatieven en regisseurs-producers). Die zes stelden hun topvijf samen uit 251 spots die in 1996 op VT4 werden uitgezonden. De commercials moesten langer duren dan 20 seconden, door een Belgische adverteerder besteld zijn en door een Belgisch bureau gemaakt. De juryleden beoordeelden of de spots aangenaam waren om te bekijken.De mening van de kijkers werd gepeild door Market Respons onder begeleiding van professor Patrick De Pelsmacker (RUCA en Vlerick School voor Management). De consumenten kregen niet alle 251 spots te zien : groepjes van 20 beoordeelden 20 filmpjes. Met de kijkersjury's wilde men voorkomen dat het voor de zoveelste keer een aangelegenheid van alleen maar creatieven zou worden. Zoals gezegd, gaven de adverteerders en de jongeren de voorkeur aan de Visa-spot. De creatieven kozen voor de spot van Ti'Light ( Suiker van Tienen), gemaakt door Garbarski Euro-RSCG ; de regisseurs-producers vielen voor "Psycho Chicken" van het Gemeentekrediet en het bureau Young & Rubicam. De mannen vonden de bungee-springer van Juliper ( Interbrew, bureau Leo Burnett) de aangenaamste spot. De vrouwen kozen "De man", een filmpje van reclamebureau Equator voor Kraft Jacobs Suchard-Côte d'Or. De winnende spots worden door de organisatoren ingeschreven voor de jaarlijkse Clio Awards in New York. De winnaar van de Grand Prix mag op kosten van de Gouden Gluon naar de uitreiking van die Clio's.