Prijsbewuste consument doet de supermarkten bloeden

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Voor het derde jaar op rij maken verschillende Belgische supermarktketens verlies, vooral omdat ze harder hun best moeten doen om de prijsbewuste consument binnen te halen. Volgens de auteur van de studie, Chris Opdebeeck, is het ongezien dat deze situatie zo lang aanhoudt.

De onafhankelijke retailexpert Marketingmap van Chris Opdebeeck publiceerde vorige week voor het 26ste jaar zijn analyse van de distributiesector. Hij analyseert daarvoor in detail de beschikbare jaarrekeningen van alle grote supermarktketens en hun dochterbedrijven. Daarnaast heeft Opdebeeck regelmatig gesprekken met het management van die ketens, waardoor hij al jaren de vinger aan de pols heeft in de Belgische supermarktsector.

‘Veel ketens maken verlies’

“In 2013 waren er acht grote spelers met een negatief bedrijfsresultaat van samen 34,5 miljoen euro. De waardedestructie in de sector is ongezien. In het verleden hadden enkele spelers weleens een mindere periode. Maar zowel het aantal spelers als de grootte van de verliezen is uniek. Samen met de verliezen bij de zelfstandigen verloor de distributiesector meer dan 80 miljoen euro in het boekjaar 2013. In 2012 en 2011 was dat respectievelijk 63 en 31 miljoen. Dat komt door de permanente prijs- en promotiedruk die retailers en leveranciers in de problemen brengt.”

“Bij de zelfstandigen is het aantal bedrijven met een negatief bedrijfsresultaat verminderd in 2013, al is het verlies daar ook groter geworden. De reden voor die afname van verlieslatende bedrijven heeft wellicht te maken met de franchisenemers van Delhaize. Die hebben zich enkele jaren geleden verenigd uit onvrede over de aankoopmarge die zij van de keten kregen. Dat heeft duidelijk geholpen, maar ook zij blijven kwetsbaar.”

‘Toch wil iedereen uitbreiden’

“Zowat alle ketens hebben nog forse ambities om uit te breiden. Lidl zou nu ongeveer 300 vestigingen hebben en wil naar 400. Okay ziet ruimte voor 180 vestigingen in België. Carrefour wil vier nieuwe hypermarkten oprichten. Al blijft de keten vaag of het om uitbreidingen en renovaties gaat, dan wel om volledig nieuwe vestigingen. Bij sommige van die plannen plaats ik toch wat vraagtekens of dat het wel leefbaar is.”

‘Colruyt Group blijft de grootste’

“Nog niet alle cijfers zijn binnen, maar het staat al zeker vast dat Colruyt Group ook in 2013 en in 2014 de onbetwiste marktleider is. Voor de tweede en de derde plaats gaat het al jaren tussen Delhaize en Carrefour. Sinds de herstructurering van Carrefour in 2010 kon Delhaize de tweede plaats inpikken. Het is de vraag of Delhaize dat kan vasthouden. Midden 2014 kondigde het een herstructurering aan en die heeft al tot een omzetverlies geleid. Het gevecht blijft dus spannend.”

‘De loonkosten zijn te hoog bij Delhaize’

“Van de drie grootste retailers had Delhaize gemiddeld de meeste loonkosten per werknemer. De gemiddelde personeelskosten bedroegen in 2013 meer dan 52.000 euro. Bij Carrefour was dat 46.912 euro en bij Colruyt 42.889 euro. Dat werd nog een groter probleem in combinatie met een stagnerende tot dalende omzet, het mindere rendement per vierkante meter verkoopoppervlakte en andere commerciële prestaties. Door het transformatieplan kan Delhaize nu met een propere lei beginnen. Maar alles hangt ervan af of de directie het personeel weer kan motiveren.”

‘Retailers reageren te hard op Albert Heijn België’

“Albert Heijn mag dan wel uitpakken met ‘Hollandse Prijzen’, in de realiteit valt het best mee. Zowel in de barometer van Colruyt als in de prijsvergelijking van Test-Aankoop is een gelijkaardige boodschappenkorf gemiddeld 8 procent duurder. Als er een nieuwe vestiging van Albert Heijn komt, reageert de concurrentie zeer hard. Misschien is dat een overdreven emotionele reactie en hoeven ze eigenlijk niet zo scherp te zijn in hun prijszetting.”

STIJN FOCKEDEY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content