Infiniti is voor Nissan wat Lexus is voor Toyota: het luxemerk van de groep. En na lang proefstomen in Japan en de Verenigde Staten rijdt Infiniti sinds een paar jaar ook rond in Europa, en dus België. Niet alleen met een coupé (G) en een SUV (EX), maar ook met een luxueuze limousine. Dus gingen we met de M30d rijden, om uit te maken of hij inderdaad een alternatief biedt voor Europese concurrenten als de BMW 530d of de Audi A6 3.0 Tdi. Uiteraard is het antwoord genuanceerd.
...

Infiniti is voor Nissan wat Lexus is voor Toyota: het luxemerk van de groep. En na lang proefstomen in Japan en de Verenigde Staten rijdt Infiniti sinds een paar jaar ook rond in Europa, en dus België. Niet alleen met een coupé (G) en een SUV (EX), maar ook met een luxueuze limousine. Dus gingen we met de M30d rijden, om uit te maken of hij inderdaad een alternatief biedt voor Europese concurrenten als de BMW 530d of de Audi A6 3.0 Tdi. Uiteraard is het antwoord genuanceerd. Als het u om het prijskaartje gaat, dan is de Infiniti M zeer zeker een optie. De grote kracht van het Japanse merk is dat het een zeer goed uitgerust product aanbiedt. In de basisversie zitten al dingen als automatische airco in zones, xenonlichten, bandenspanningscontrole, open dak, achteruitrijcamera, cruisecontrol en nog heel wat meer. Heel wat, ook in geld uitgedrukt, als u bij de Europese concurrentie gaat shoppen. Haalde u ooit al eens een BMW, Audi of Mercedes in huis, dan weet u dat de factuur snel gaat aandikken als de kwestie van de opties ter sprake komt. Of de Infiniti M ook zonder rekening te houden met de financiële kant een alternatief biedt, hangt ervan af wat u van dit soort auto verlangt. Liggen luxe en comfort u na aan het hart - en daar is het de meeste klanten van dit soort auto toch wel om te doen - dan vindt u hier alles wat u zoekt. Een heel knus interieur ook, vonden we. En rechtuit is het zoetjes rijden. Trouwens ook als je al eens wat sneller in de bocht gaat. Maar als je echt heel sportief wil uitpakken, dan ben je natuurlijk beter af met een BMW 5. Alleen is het maar de vraag of echt sportief rijgedrag in het huidige verkeersklimaat, en vooral met deze klasse van auto's, nog wel de bedoeling kan zijn. De drieliter V6 onder de kap, van Renault-afkomst maar flink onder handen genomen door de Japanse ingenieurs, is een uitstekende mechaniek. Tegelijk is het ook de enige diesel in de aanbieding bij Infiniti, en dat is natuurlijk een achilleshiel. De Europese concurrentie zit al helemaal op het spoor van de downsizing, en duwt gretig tweeliters in de Audi A6 of BMW 5, of een 2,1 l in de Mercedes CLS, terwijl Jaguar met zijn XF al gezakt is tot 2,2 liter. Fiscaal heel wat aantrekkelijker en daardoor ook beter passend in veel car policies dan een V6 van drie liter. V6 turbodiesel van 2993 cc 238 pk (175 kW) bij 3 750 opm Max. koppel 550 Nm bij 1750 opm Test: gem. 8,9 liter CO2-uitstoot bij normverbruik : 199 gr/100 km Instapprijs : 51.800 euro + Basisprijs + comfort - Drieliter kleinste dieselJO BOSSUYT