Hoewel ze door de tijd én het Kanaal van elkaar worden gescheiden, passen beide tentoonstellingen buitengewoon goed bij elkaar. In Frankrijk is de uitdrukking "image d'Epinal" zo'n begrip dat men soms vergeet waar ze vandaan komt: van de kleurige prenten uit Epinal (een stadje in de Vogezen) die vanaf de 17de eeuw enorm populair waren. Epinal was een centrum van de boekdrukkunst (veel werken zijn geïllustreerd met houtsneden), en van de productie van speel...

Hoewel ze door de tijd én het Kanaal van elkaar worden gescheiden, passen beide tentoonstellingen buitengewoon goed bij elkaar. In Frankrijk is de uitdrukking "image d'Epinal" zo'n begrip dat men soms vergeet waar ze vandaan komt: van de kleurige prenten uit Epinal (een stadje in de Vogezen) die vanaf de 17de eeuw enorm populair waren. Epinal was een centrum van de boekdrukkunst (veel werken zijn geïllustreerd met houtsneden), en van de productie van speelkaarten. Men drukte er ook behangselpapier, heiligenprentjes, geïllustreerde legenden, gildeblazoenen enzovoorts. Een reeks buitengewoon actieve graveurs (Pappilon, Cardinet, Vatot, de gebroeders Didier) bewezen de economische levenskracht van de prentkunst. Toch is het vooral Jean-Charles Pellerin (1773-1836) die de prenten uit Epinal hun reputatie heeft bezorgd. De tentoonstelling in La Louvière toont bijna 300 oude documenten, die illustreren hoe men haast ongemerkt evolueerde van vrome naar wereldse prenten, van godsdienstijver naar humor, geschiedenis en encyclopedisme. De prenten weerspiegelen de ontwikkeling van de Franse maatschappij en haar historische wel en wee. Patentbrieven met een "lui dienstmeisje" als illustratie, didactische prenten (bloemen, vlinders, dieren), militaire uniformen en grote veldslagen, en ook heel veel educatieve spelletjes, die tot in het begin van deze eeuw een bloeiende nijverheid vormden.Op de verdieping toont een heel andere "prentenmaker" zijn flegmatische tekeningen, gekruid met een erg Britse dosis spot en nonsens. Als u de humor van Monty Python kunt smaken, zult u kolonel Glen Baxter waarderen. Zijn cowboys die in volle galop een kopje thee slurpen, zijn ontdekkingsreizigers met hun deftige taal bevinden zich altijd in bizarre situaties. Vandaar de kloof tussen de personages en hun boodschap. Glen Baxter steekt graag de draak met belachelijke grootsprekers, met avant-garde artiesten en besluiteloze adolescenten. Zijn erg Britse humor stamt echter ook uit een heleboel geïllustreerde werken, waarvan hij de betekenis omkeert of manipuleert. In Epinal en bij Baxter krijgt de verveling geen kans! Centre de la Gravure et de l'Image imprimée, 11 rue des amours, 7100 La Louvière. Tot 12 december, van 12 tot 18 uur, gesloten op maandag. Tel.: (064) 28.48.58. Alain Delaunois