Je zou je afvragen wat ze nu weer uitspoken in de Franse PSA-groep. Een paar jaar geleden startten ze daar het 'nieuwe' merk DS op. De beter afgewerkte versies van Citroën-modellen, die sinds 2009 de type-aanduiding DS meekregen, zouden vanaf 2015 door het leven gaan als telgen van DS Automobiles. Daarmee had de PSA-groep drie merken onder het dak en formuleerde ze een duidelijke strategie: Citroën als zeer toegankelijk merk, Peugeot in het middenveld en DS als concurrent voor de Duitse premiummerken....

Je zou je afvragen wat ze nu weer uitspoken in de Franse PSA-groep. Een paar jaar geleden startten ze daar het 'nieuwe' merk DS op. De beter afgewerkte versies van Citroën-modellen, die sinds 2009 de type-aanduiding DS meekregen, zouden vanaf 2015 door het leven gaan als telgen van DS Automobiles. Daarmee had de PSA-groep drie merken onder het dak en formuleerde ze een duidelijke strategie: Citroën als zeer toegankelijk merk, Peugeot in het middenveld en DS als concurrent voor de Duitse premiummerken. Maar zie, we stappen in de nieuwe Peugeot 508 voor een eerste testrit en hebben het nog voor een druk op de startknop al helemaal opgesnoven: nooit eerder zaten we in een Frans interieur dat zo goed is afgewerkt, met materialen van hoge kwaliteit. Neem daarbij een knappe boordplank en het kleine stuur - dat fans maar ook tegenstanders heeft - en je krijgt een interieur waarin het zeer goed toeven is. Om niet te zeggen: dit haalt het niveau van BMW, Mercedes en misschien zelfs Audi, dat nog altijd een voetje voor heeft. Of hoe de Peugeot 508 toch wel meer premium is dan de vorig jaar gelanceerde DS7 Crossback. Dat is helaas ook te merken aan de prijs. De versie die we meekregen, de krachtigste turbodiesel (180 paarden) die standaard met GT-afwerking komt, heeft een instapprijs van 42.200 euro. Dat zit in de buurt van de Mercedes C-Klasse, maar is meer dan de BMW 3 en Audi A4 met een vergelijkbare motor. Uiterlijk speelt Peugeot het slim. Berlines hebben het moeilijk in deze tijden van grote SUV-populariteit. De Fransen probeerden dus niet zomaar een concurrent te maken voor bovengenoemde Duitsers, de Talisman van Renault of de Passat van Volkswagen. Ze wilden in de eerste plaats een sierlijke auto bouwen, die met zijn achterklep in de plaats van een klassieke koffer meer doet denken aan een vijfdeurs coupé dan aan een vierdeurs wagen. Missie volbracht, als je het ons vraagt. De hoofdruimte die je daarvoor achterin als passagier inlevert, nemen we er maar bij. Onderweg ontdekten we een gezond rijgedrag met een vering die verre van te zacht is, zoals Franse auto's weleens hebben. Met de zeer soepele en stille turbodiesel van twee liter is het met een ingetogen rijstijl makkelijk mogelijk onder de zes liter te blijven.