Premium is een rekbaar begrip. Of het is in dit geval krimpbaar. We knipperden even met de ogen toen de projectverantwoordelijke van Volkswagen het op de internationale perspresentatie zei: "De Touareg is ons enige model dat premium is." En wij die dachten dat de Arteon, die grote, sierlijke en coupéachtige vierdeursberline, ook al behoorlijk premium was. Nee dus. Of liever: het is maar hoe je het bekijkt en met welke marketing je een nieuw model op de markt wilt zetten. Het lijstje van de merken die de term 'prem...

Premium is een rekbaar begrip. Of het is in dit geval krimpbaar. We knipperden even met de ogen toen de projectverantwoordelijke van Volkswagen het op de internationale perspresentatie zei: "De Touareg is ons enige model dat premium is." En wij die dachten dat de Arteon, die grote, sierlijke en coupéachtige vierdeursberline, ook al behoorlijk premium was. Nee dus. Of liever: het is maar hoe je het bekijkt en met welke marketing je een nieuw model op de markt wilt zetten. Het lijstje van de merken die de term 'premium' of 'bijna-premium' gebruiken omdat ze kwijlen bij het succes van Mercedes, BMW, Audi, Jaguar en Land Rover, is lang. Maar bij Volkswagen doen ze het omgekeerde: de Arteon moet een rij achteruit. Daar zit uiteraard een strategie achter. De Duitse constructeur uit Wolfsburg wil met de derde generatie van zijn Touareg meer dan ooit in één adem worden genoemd met de traditionele premiummerken. De groep wil in de gading vallen van bemiddelde Amerikanen en Chinezen, twee belangrijke markten voor dat soort auto. Welkom Touareg, de nieuwe vaandeldrager van het merk. Om die rol te kunnen torsen krijgen de elektronische hulpmiddelen en de multimedia van de Touareg een stevige update. Het dubbele digitale scherm dat de gebruiker naar hartenlust kan configureren - wel of geen wijzerplaten, gps, media enzovoort - maakt indruk. Stoel met massagefunctie? Geen probleem. De Touareg krijgt ook een groeischeut: hij is nu 4,88 meter lang, en daarmee net geen 8 centimeter langer dan zijn voorganger. In de koffer kan 113 liter meer mee op reis, goed voor 810 liter in totaal. Indrukwekkend. Omdat hij wat langer is, ziet de Touareg er sierlijker uit dan zijn voorgangers. En of hij in de smaak zal vallen. Onder de motorkap roeit de Touareg tegen de stroom in. Hij wordt gelanceerd met een V6 turbodiesel van 3 liter, die verkrijgbaar is in twee versies: 230 en 285 paarden. Met die krachtbron is het romig rijden, met een strak acceleratievermogen dat altijd paraat is. Op gewone wegen is het comfortniveau voor de inzittenden zeer hoog. Ondertussen is Volkswagen niet vergeten dat de Touareg populair is bij klanten die geregeld wat moeten meeslepen, zoals een aanhangwagen of een zeilboot. Die mogen op beide oren slapen: de nieuwe Touareg neemt vlotjes 3500 kilo op sleeptouw.