S wedish quality made in Belgium. Bij Volvo zijn ze tevreden over hun fabriek in Gent. En ze onderstrepen maar wat graag dat de nieuwste uit het Hoge Noorden gebouwd wordt in Oost-Vlaanderen. Zeer zeker als de Belgische pers de kans krijgt om deze compacte middenklasser voor het eerst te rijden. Sorry, deze premium compacte middenklasser, want deze nieuwe V40 laat zich in het zogenaamde C-segment parkeren. Zelden benadrukte Volvo bij de lancering van een nieuw model met zo veel overtuiging dat het niet in de eerste plaats een concurrent wil zijn voo...

S wedish quality made in Belgium. Bij Volvo zijn ze tevreden over hun fabriek in Gent. En ze onderstrepen maar wat graag dat de nieuwste uit het Hoge Noorden gebouwd wordt in Oost-Vlaanderen. Zeer zeker als de Belgische pers de kans krijgt om deze compacte middenklasser voor het eerst te rijden. Sorry, deze premium compacte middenklasser, want deze nieuwe V40 laat zich in het zogenaamde C-segment parkeren. Zelden benadrukte Volvo bij de lancering van een nieuw model met zo veel overtuiging dat het niet in de eerste plaats een concurrent wil zijn voor de Volkswagen Golf of Ford Focus, maar voor de BMW 1, de Audi A3 of de nieuwe A-Klasse van Mercedes, die trouwens pas eind dit jaar in de showroom verschijnt. Lees tussen deze regels vooral geen cynische noot. Twee dagen uitgebreid toeren met de V40 leerde ons dat het ding uitstekend in elkaar geschroefd is en met smaak is ingericht. De kwaliteit van afwerking is helemaal op het niveau van de grote Duitse merken. Heel leuk is het digitale instrumentenbord: Volvo is erin geslaagd een groot aantal functies op een overzichtelijke manier samen te brengen in weinig wijzertjes en knopjes. Het rijgedrag van de V40 zit goed in zijn versie D2 (1.6 turbodiesel, 3,6 liter en 94 gram CO2, VVA van om en bij 100 euro, geknipt voor de fleet dus). Tenminste: als het de bedoeling is heel normaal met het verkeer mee te rijden. We reden op een bochtig parcours waar de V40 zich meteen thuis voelde. De auto gaat nooit op een vervelende manier doorwiegen als je iets te hevig door de bocht gaat. Oneffenheden en putten filtert hij heel goed weg in het gewone verkeer. Hij biedt dus een uitstekend compromis tussen dynamisch rijden en comfort voor de inzittenden. Maar een sprinter is hij niet. Dat heeft te maken met de afstelling van de motor, die zo zuinig mogelijk moest zijn, en de versnellingsbak. Koopt u de V40 in de eerste plaats voor echt rijplezier en niet om kilometers te vreten, neem dan maar de versie T3 met 1.6 benzinemotor van 150 paarden. Tot slot wil de V40 ook nieuwe normen vestigen in veiligheid. In de standaarduitrusting zitten niet minder dan acht airbags. Eentje ervan zit onder de motorkap, ter hoogte van de voorruit, en is bedoeld om voetgangers te beschermen als die per ongeluk worden aangereden. Ook standaard is een systeem dat gevaar voor een ongeval detecteert (zowel met auto's als met fietsers of voetgangers) en dan automatisch remt. City Safety, zoals het systeem wordt genoemd, werkt nu tot een snelheid van 50 km per uur. Volgens statistieken van Amerikaanse verzekeringsmaatschappijen zorgt het systeem voor 20 procent minder ongevallen. Motor1.6 turbodiesel van 115 pk (84 kW) bij 3600 toeren Maximaal koppel 270 Nm bij 1750 toeren PrestatiesTopselheid: 185 km/u 0-100 km/u in 12,3 sec. VerbruikNormverbruik: 3,6 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 94 gr/km Testverbruik: 5,4 liter Instapprijs22.990 euro Andere versies1.6 en 2.5 benzine, 2.0 dieselJO BOSSUYT