W ees eerlijk, wie rijdt er niet graag met een luxueuze auto met alles erop en eraan die er bovendien goed uitziet en milieuvriendelijk is? Modellen die hieraan voldoen vind je vooral bij de duurdere merken die zich ofwel als luxe- ofwel als premiummerk profileren. Een exacte productomschrijving of duidelijke scheidingslijn is er niet. Premium heeft vele gezichten waarbij een standingvol interieur in kwaliteitsvol leder en edele houtsoort niet langer volstaan. Premiumkwaliteit wordt hoe langer hoe meer afgemeten aan het aanbod aan innovatieve technologie en belevingselementen waarbij connectiviteit, alternatieve aandrijving en autonoom rijden de nieuwe ijkpunten worden. Bovendien verwacht de klant van zijn premiummerk een mobiliteitsaanbod op maat, dat rekening houdt met de veranderende samenlevings- en arbeidsvormen en met de plattelandsvlucht richting stad.
...

W ees eerlijk, wie rijdt er niet graag met een luxueuze auto met alles erop en eraan die er bovendien goed uitziet en milieuvriendelijk is? Modellen die hieraan voldoen vind je vooral bij de duurdere merken die zich ofwel als luxe- ofwel als premiummerk profileren. Een exacte productomschrijving of duidelijke scheidingslijn is er niet. Premium heeft vele gezichten waarbij een standingvol interieur in kwaliteitsvol leder en edele houtsoort niet langer volstaan. Premiumkwaliteit wordt hoe langer hoe meer afgemeten aan het aanbod aan innovatieve technologie en belevingselementen waarbij connectiviteit, alternatieve aandrijving en autonoom rijden de nieuwe ijkpunten worden. Bovendien verwacht de klant van zijn premiummerk een mobiliteitsaanbod op maat, dat rekening houdt met de veranderende samenlevings- en arbeidsvormen en met de plattelandsvlucht richting stad. Aan welke criteria moet een premiumauto voldoen? Om te beginnen moet die technologisch vooruitstrevend zijn, kwaliteitsvol afgewerkt en voorzien van de allernieuwste assistentie- en infotainmentsystemen. Hij moet bovendien comfortabel en veilig zijn, over voldoende ruimte beschikken voor passagiers en hun bagage én uitstraling hebben. Want een auto is en blijft ook een emotioneel geladen statussymbool, veel zichtbaarder dan een eigen villa en nog altijd overtuigender dan de meest gesofistikeerde smartphone of dure polshorloge.Gevestigde waarden profiteren van hun 'sterk merk' imago en naambekendheid bij het grote publiek, Mercedes is daar het beste voorbeeld van. De ster heeft een grote symboolwaarde en refereert aan een roemrijk verleden. Nieuwkomers hebben het uitermate moeilijk om de status van premiummerk te verwerven. Alhoewel, met de hulp en impact van social media wordt dat makkelijker en verloopt de transitie van niche- naar premiummerk sneller. Tesla is daar een schoolvoorbeeld van: het paradepaard van Elon Musk bestaat amper 15 jaar en bezat vorig jaar een beurswaarde die de traditionele premiummerken deed verbleken. Ondertussen is de hype voorbij en heeft de Amerikaanse constructeur veel van zijn krediet verloren. Na een hoopgevend derde kwartaalresultaat steeg het Tesla-aandeel in oktober onverwacht met 38,5 procent waardoor de beurswaarde van Tesla nu 52,8 miljard euro bedraagt, of 1 miljard meer dan de 51,8 miljard euro van BMW.Jaguar, Land Rover en Volvo hebben gekozen voor een meer stelselmatige opbouw op basis van een bestaand fundament met een duidelijke focus op vernieuwende elementen zoals alternatieve aandrijving en design. Of ook het Franse DS er zal in slagen om uit een vorig leven voldoende kracht en inspiratie te putten voor een succesvolle revival, is koffiedik kijken. De herstart met de DS7 Crossback is alvast veelbelovend. Om hun positie te consolideren én om rendabel te kunnen blijven, hebben de traditionele premiummerken hun modellenaanbod in de breedte uitgebouwd en zelfs nichesegmenten gecreëerd. Tot grote ergernis van de volumemerken die op hun beurt de aanval hebben ingezet op het bastion van de premiummerken door de kwaliteit van hun modellen fors te verhogen zoals Volkswagen dat doet of door start-ups in de markt te zetten. En zoals Toyota dat heeft gedaan met Lexus en Nissan met Infiniti. In Europa heeft die strategie niet het verhoopte succes opgeleverd, in de Verenigde Staten des te meer. Hyundai zegt te hebben geleerd uit de fouten van andere en lanceerde twee jaar geleden met Genesis een nieuw premiummerk. Met onze landgenoot Luc Donckerwolke beschikt de nieuwkomer over een invloedrijke vormgever die van emotioneel design zijn handelsmerk heeft gemaakt, een Belgische hartendief in Zuid-Koreaanse loondienst.Spreken we in het geval van Audi, BMW, Jaguar, Land Rover, Mercedes of Volvo over premiummerken, dan hoort bij Aston Martin, Bentley, Ferrari, McLaren, Lamborghini of Rolls-Royce het adjectief exclusief, wegens very expensive. Met instapprijzen van 175.000 euro, zonder opties. Die zorgen ervoor dat de uiteindelijke prijs oploopt tot een half miljoen euro of meer, afhankelijk van de persoonlijke wensen van de klant. In principe worden alle wensen ingewilligd, in de praktijk is elke Bentley of Rolls-Royce een unicaat. De duurste personenwagen op de Belgische markt is de Bugatti Chiron met een prijskaartje van ruim 2 miljoen euro. Met onderhoudskosten die navenant zijn: 25.000 euro voor een set banden en 20.000 euro voor een oliewissel. Voor de nieuwe Mercedes AMG Project One moet je minstens 2,3 miljoen euro ophoesten. Vermits alle 275 exemplaren al zijn verkocht nog voor de productie is opgestart, zullen die uiteindelijk worden verhandeld tegen (woeker)prijzen van 4 à 5 miljoen euro. Een lonende belegging, maar dat geldt zeker niet voor alle modellen van een exclusief merk. Een Bentley of Rolls-Royce verliest na 5 jaar tot 50 procent van zijn cataloguswaarde, tenzij het gaat om een exemplaar met een laag serienummer van een gelimiteerde reeks.De voorbije kwarteeuw zijn bijna alle exclusieve luxe- en sportwagenmerken of van de markt verdwenen of overgenomen door een kapitaalkrachtig volume- of premiummerk. Dat heeft ermee te maken dat de enorm hoge investeringskosten voor het ontwikkelen van nieuwe modellen en innovatieve technologieën onmogelijk over een al bij al beperkt aantal exemplaren kunnen worden afgeschreven. In een grote autogroep kunnen ze gebruikmaken van gemeenschappelijke platformen, technologieën en motoren die zijn ontwikkeld voor meerdere merken van de groep. Dat bespaart tijd en geld. Zo vinden we een en dezelfde V8 bi-turbomotor terug in zowel modellen van Audi, Bentley, Lamborghini en Porsche, met dit verschil dat die krachtpatser in de Bentley Bentayga over een vermogen beschikt van 550 pk en van 650 pk in de Lamborghini Urus.