Het SUV-aanbod van Skoda is nu compleet. Na de Kodiaq en de Karoq is er nu ook de Kamiq, de kleinste van de drie. Het model moet concurreren met populaire modellen als de Renault Captur of de Peugeot 2008. In de grote VW-familie is de Kamiq genetisch verwant aan de T-Cross van Volkswagen en de Arona van Seat.
...

Het SUV-aanbod van Skoda is nu compleet. Na de Kodiaq en de Karoq is er nu ook de Kamiq, de kleinste van de drie. Het model moet concurreren met populaire modellen als de Renault Captur of de Peugeot 2008. In de grote VW-familie is de Kamiq genetisch verwant aan de T-Cross van Volkswagen en de Arona van Seat. Meteen valt op dat de Skoda groter is dan die modellen. Niet alleen de totale lengte, maar vooral ook de wielbasis (de afstand tussen de voor- en de achterwielen) is tien centimeter groter. De passagiers achterin zullen daar niet rouwig om zijn: daar heb je riant veel knieruimte voor een auto in dat segment. Alsof dat niet volstaat, is de Kamiq ook nog de breedste in zijn soort, zodat de inzittenden meer schouderruimte krijgen. De koffer is met 400 liter zeer behoorlijk. Kortom, de Kamiq is in de eerste plaats een handige en zeer praktische auto. Alleen jammer dat de achterbank niet verschuifbaar is om een nog grotere kofferruimte te kunnen creëren. De afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen zijn zeer behoorlijk. Om niet te zeggen: van hetzelfde niveau als van zijn broertje VW T-Cross, die op dat terrein misschien een klein stapje achteruit heeft gedaan. We voelden overal eerder zachte kunststof, uiteraard met uitzondering van de plaatsen die je niet ziet, zoals de achterkant van de deurgrepen. Daar stoppen de meeste merken nog gretig harde plastic, die gevoelig is voor krassen. In rijgedrag is de Kamiq geen begeesterende auto, maar hij behoort wel tot de betere mainstream. Op de vaak irritante rijstrookassistent na, die niet altijd even opportuun bijstuurt, rijdt de Kamiq heel voorspelbaar en aangenaam. De ophanging kan goed overweg met oneffenheden, schakelen gebeurt soepel en de stuurbediening is licht. De Kamiq is met andere woorden vooral op comfort toegespitst. Daarbij helpt de kleine eenlitermotor, de welbekende driecilinder van het huis, in de geteste versie met 115 pk. Vlotjes genoeg, maar vooral fluisterstil als je niet als een ontketende op het gaspedaal gaat staan. De Kamiq komt in december in de toonzaal, ook als diesel (1.6 met 115pk), maar vooral ook in een TGi-versie die zich laat aandrijven door het nog altijd onderschatte aardgas. Een prijslijst is er nog niet voor de Belgische markt.