In juni zette de Vlaamse overheid het licht op groen voor een publiek-private samenwerking voor de Antwerpse luchthaven. De privé-partner zou daarbij de helft moeten betalen van de ondertunneling van de Krijgsbaan, die later een verlenging van de startbaan mogelijk maakt. Volgens een eerste schatting kost dat bouwwerk 28,6 miljoen euro, maar dat bedrag heet inmiddels al fel overschat. Eind augustus verschenen de voorwaarden voor de samenwerking ...

In juni zette de Vlaamse overheid het licht op groen voor een publiek-private samenwerking voor de Antwerpse luchthaven. De privé-partner zou daarbij de helft moeten betalen van de ondertunneling van de Krijgsbaan, die later een verlenging van de startbaan mogelijk maakt. Volgens een eerste schatting kost dat bouwwerk 28,6 miljoen euro, maar dat bedrag heet inmiddels al fel overschat. Eind augustus verschenen de voorwaarden voor de samenwerking in het Europees Publicatieboek. Begin oktober werd die procedure afgesloten, en zes kandidaten bleken geïnteresseerd. Daarbij zitten grote kleppers, die wel degelijk brood zien in de uitbouw van Antwerpen als zakenluchthaven. De interesse van Biac mag niet verwonderen. Maar ook de Duitse bouwgigant Hochtief, de zakenluchthaven London City Airport, en CFE, inmiddels een dochter van de Franse reus Vinci, tekenden in. En ook een lokaal consortium rond Bernard Van Milders is kandidaat. De gedelegeerd bestuurder van Flying Service organiseert vanuit Antwerpen zakenvluchten. In zijn consortium zit voorts een bont allegaartje van lokale spelers, waaronder Bosal, Exmar en luchtvaartmaatschappij VLM. Maar ook Aviation Investment Management, een Brits bedrijf dat ervaring heeft met het runnen van luchthavens. Ook de Hoge Raad voor Diamant wil Antwerpen absoluut ontwikkelen en is bereid om 6,25 miljoen euro te betalen voor de ondertunneling. Met welke partner maakt niet uit. Al heeft de Hoge Raad liever niet Biac aan het roer. Vier vijfde van de waardetransporten vliegt noodgedwongen via Antwerpen, omdat luchthavenexploitant Biac in Zaventem weigert te investeren in de noodzakelijke veiligheidsaanpassingen. De uiteindelijke winnaar voor de exploitatie wordt eind maart 2004 bekendgemaakt. De Participatiemaatschappij voor Vlaanderen kreeg de opdracht om vijf eindkandidaten te selecteren. De PMV gaat voor de Vlaamse overheid na hoe die in bedrijven moet investeren. De selectie is inmiddels achter de rug, maar de PMV houdt de namen angstvallig stil. Jacques Lesire werd half juli door de Vlaamse regering benoemd tot algemeen directeur van Antwerpen. Maar niemand denkt dat de uiteindelijke winnaar genoegen zal nemen met een algemeen directeur die hij niet zelf heeft aangesteld. W.R.