Harley-Davidson heeft niet enkel toermotoren of cruisers in het gamma, waarmee je met een niet al te hoge snelheid het Route 66-gevoel kunt evoceren. Met de FDXR 114 Softail heeft de Amerikaanse motorproducent ook een 'power-cruiser in dragster-stijl'. De 114 slaat op 114 kubieke inches, ofwel 1868 cc. Dat is de cilinderinhoud van de potente V-twin, die bij Harley Davidson ook de Milwaukee Eigth genoemd wordt. De FDXR 114 staat te boek voor 90 pk. Dat is niet wereldschokkend. Sommige motoren...

Harley-Davidson heeft niet enkel toermotoren of cruisers in het gamma, waarmee je met een niet al te hoge snelheid het Route 66-gevoel kunt evoceren. Met de FDXR 114 Softail heeft de Amerikaanse motorproducent ook een 'power-cruiser in dragster-stijl'. De 114 slaat op 114 kubieke inches, ofwel 1868 cc. Dat is de cilinderinhoud van de potente V-twin, die bij Harley Davidson ook de Milwaukee Eigth genoemd wordt. De FDXR 114 staat te boek voor 90 pk. Dat is niet wereldschokkend. Sommige motoren met de helft van de cilinderinhoud komen makkelijk aan 150 pk. Wat hier telt, is het koppel. Dat komt op 162 Nm bij 3500 toeren per minuut, en dat merk je. Gas geven doe je met beleid. En je rijdt zowat iedereen naar huis bij een sprintje aan het verkeerslicht. De FDXR 114 heeft ook veel dragster-kenmerken. De motor heeft een upside-down voorvork, een ingekorte achtervork, een lage zit (het zadel lijkt sterk op het zitje van een racemotor), een 'vette' achterband, een grote luchtinlaat en een forse uitlaat. Waar mogelijk, heeft men ook licht materiaal gebruikt. De FDXR 114 zit in hetzelfde segment als de Ducati Diavel, ook een potente, extreme motor. Maar vermogen en koppel zijn niet alles. De motor is allesbehalve ergonomisch. Het stuur is breed en staat ver naar voren. Je moet dus je armen wat strekken. Ook de voetsteunen staan ver naar voren. Dat is misschien fijn op een cruiser, maar niet op een eerder sportieve motor. Als je vanaf de handgrepen een lijn recht naar beneden trekt, kom je 'onderweg' zowat de voetsteunen tegen. Je zit dus dubbelgevouwen op die motor. Je rechterknie komt dan ook nog eens tegen de enorme luchtinlaat, die tussen de twee cilinders meer dan 10 cm naar buiten steekt. Dat alles maakt de FDXR 114 geen motor voor lange toertochten, en ook niet voor woon-werkverkeer (tussen auto's doorrijden in druk fileverkeer is werken) of slingerende wegen in de Ardennen. Waarvoor is hij dan wel goed? Voor korte ritjes, voor rechtuit snelwegverkeer en om te bewonderen en bewonderd te worden. Want op zich is de FDXR 114 een mooi stuk techniek, die je veel bekijks garandeert. Het is een zeer opvallende motor. Voor die aandacht moet je wel minstens 25.300 euro neertellen.