Autojournalisten zijn gewone weggebruikers. Ze houden zich dus aan de maximaal toegelaten snelheid, temeer omdat de onverbiddelijke camera almaar vaker toekijkt in dit land. Om maar te zeggen: ondergetekende is het ook niet gewoon om snel te rijden. Vandaar, opvallend, na twee rondjes op het snelle circuit van Francorchamps: een meerijdende collega vraagt of we gezien hebben hoe hard we gereden hebben. Neen dus, uw dienaar moet toegeven dat hij geen enkele keer op de snelheidsmeter heeft gekeken. Jammer, het had een stoer verhaal ku...

Autojournalisten zijn gewone weggebruikers. Ze houden zich dus aan de maximaal toegelaten snelheid, temeer omdat de onverbiddelijke camera almaar vaker toekijkt in dit land. Om maar te zeggen: ondergetekende is het ook niet gewoon om snel te rijden. Vandaar, opvallend, na twee rondjes op het snelle circuit van Francorchamps: een meerijdende collega vraagt of we gezien hebben hoe hard we gereden hebben. Neen dus, uw dienaar moet toegeven dat hij geen enkele keer op de snelheidsmeter heeft gekeken. Jammer, het had een stoer verhaal kunnen zijn voor de redactievergadering of het volgende familiefeest. Moraal van het verhaal: zelfs op een circuit als Francorchamps, met stroken waar je vlot boven tweehonderd gaat en lange, snelle bochten krijgt voorgeschoteld, kregen we op geen enkel moment een gevoel van baldadige snelheid. Hoewel we de zescilinder achterin heerlijk hoorden loeien. Ene Didier Noirhomme, ooit actief in het autosportgebeuren en toevallig in Francorchamps, reed ook een rondje met het ding. De man, die wel wat ervaring heeft met koersmachines, bevestigde: "Die auto ligt heel goed op de weg. Uitstekende wegligging." Als wilde hij zeggen: "Vergevingsgezinder dan andere Porsches". En voor wie wel eens een Porsche koopt om des weekends op het circuit te gaan rijden: zijn enige vervelende trekje voor hardrijders, een neiging om lichtjes te gaan dansen bij hoge snelheid rechtuit, verdwijnt als je de vering in sportstand zet. Meegenomen. De nieuwe Cayman S is tegelijk een andere Porsche en toch op en top Porsche. Een andere Porsche omdat hij in hachelijke situaties (als je bijvoorbeeld te snel in een bocht gaat, op Francorchamps...), ook door niet-coureurshanden makkelijk opnieuw op het rechte pad wordt geholpen. Uiteraard in samenwerking met de elektronica, en misschien ook omdat de motor hier centraal zit, en niet helemaal achterin zoals in de 911. Met de gewone 911 eindigen hachelijke situaties, als je even over de limiet gaat, inderdaad sneller in de keienbak. En op en top Porsche is hij ook, want je kan er o zo rustig en sereen mee op de openbare weg rijden. Misschien nog meer dan met andere Porsches. Een deugd waarmee dit model ontgetwijfeld een nieuwe klantenkring kan aanboren. Wat ook de bedoeling is: deze Cayman S kruipt in de gamma ergens tussen de gewone 911 in al zijn uitvoeringen en de cabrio Boxster. Noem deze Cayman S gerust een Boxster met een dak, een coupéversie van de cabrio, en dus ook een tweezitter. Alleen gedraagt hij zich anders, en voelt hij vooral gespierder aan. Tegen de logica in is hij trouwens ook duurder dan de cabrio. Ach wat dan nog, een beetje autoliefhebber wordt op slag verliefd op die sensuele lijn. Tijd om centen te tellen, dus. De Cayman S staat in de showroom vanaf 26 november. Jo Bossuyt