911 is een magisch cijfer. Het is het cijfer van een van de meest legendarische sportwagens, de Porsche 911. En voor D'Ieteren, invoerder van Porsche in België, is 911 sinds kort een cijfer dat wel eens aanleiding zou kunnen geven tot knallende champagnekurken. Zopas mocht het Duitse merk de 911de auto van het jaar 2004 bij zijn trotse eigenaar afleveren.
...

911 is een magisch cijfer. Het is het cijfer van een van de meest legendarische sportwagens, de Porsche 911. En voor D'Ieteren, invoerder van Porsche in België, is 911 sinds kort een cijfer dat wel eens aanleiding zou kunnen geven tot knallende champagnekurken. Zopas mocht het Duitse merk de 911de auto van het jaar 2004 bij zijn trotse eigenaar afleveren. Nooit eerder verkocht Porsche zo goed in dit land. De importeur van het prestigieuze merk heeft dan ook de smaak te pakken: volgend jaar moet de kaap van de duizend eraan geloven. "Het zal een nooit gehaald cijfer zijn voor België," zegt een verantwoordelijke tijdens de perspresentatie van de nieuwe Porsche Boxster. Maar die uitstekende score dankt Porsche niet meteen aan zijn traditionele modellen. Neen, de boom is het werk van de Cayenne. Porsche' versie van de razend populaire terreinwagen was dit jaar goed voor 50 % van de totale verkoop. De andere helft is dus voor de overige twee modellen in het gamma: de 911 in al zijn versies ( Carrera, Turbo... ) en de Boxster. Die toert sinds deze maand in een nieuwe versie op de Belgische wegen. Wie Porsche Boxster zegt, denkt vaak instapmodel. Of ook: baby-Porsche. Predikaten die het model onrecht aandoen. Om te beginnen zit de Boxster daarvoor in een te hoge prijsklasse, ruwweg van 45.000 tot 55.000 euro. Bovendien is het tuig door de jaren heen toch wel de referentie geworden in het segment van de roadster, die zogenaamde dakloze tweezitter. Zozeer dat Boxster eigenlijk een beetje een merknaam aan het worden is, zoals Bic in de balpennenwereld. De Boxster heeft een eigen publiek: merkelijk jonger dan de klassieke 911-rijder, goed verdienend en vaak aan de eerste Porsche toe. Hoewel dit 'instapmodel' in zijn nieuwe versie alweer iets dichter bij de 911 (het hebbeding van de generatie voorbij de veertig) gaat aanleunen. Dat merk je zo aan die ovalen koplampen. Ook het interieur is een vrij getrouwe kopie van de grotere 911. En de technische verschillen met de vorige versie? Samen te vatten in twee termen: krachtiger en performanter. De zescilinder van 2,7 liter heeft nu 240 pk, dat zijn er twaalf meer. En de Boxster S legt met zijn 3,2 zescilinder maar liefst 280 pk onder de rechtervoet. De 2,7 liter-versie van 211 pk is speciaal ontwikkeld voor de Belgische markt en het fiscale regime in onze contreien. Jo Bossuyt