Porsche Boxster S

De Porsche 911 en zijn jongere broertje, de Boxster, waren al aan elkaar gewaagd wat prestaties betreft – zeker op Belgische snelwegen. Met de Porsche Boxster S wordt het verschil met de 911 nog kleiner.

Toen Porsche tijdens de herfst van 1996 de Boxster lanceerde, was niet iedereen daarover wild enthousiast. In het verleden had het merk al eens geprobeerd om andere modellen dan de 911 op de markt te brengen, en dat was meestal geen succes. De bijna mythische 911 leek geen concurrenten naast zich te dulden.

Met de Boxster deed het merk wél een goede gok, ook commercieel. En dat is vooral te danken aan de loepzuivere Porsche-eigenschappen van deze moderne roadster.

De Boxster S kan uiterlijk bijna niet worden onderscheiden van de ‘gewone’ versie. Vooraan heeft de nieuwkomer een grotere koelluchtinlaat. Achteraan is er de dubbele uitlaatpijp. Tussen de wielspaken springen de rode remzadels in het oog. En op het achterste kofferdeksel (de Boxster heeft zowel voor- als achteraan een koffer) prijkt een gestileerde S.

Binnenin hebben de stilisten nog meer de nadruk gelegd op het sportief-elegante karakter van de S. De matzwarte afwerking van de kunststof elementen op de boordplank, de middenconsole en de deurbekledingen is bijzonder geslaagd. Dit geldt ook voor het discrete gebruik van aluminium voor bepaalde onderdelen, zoals de deur- en vouwkaphandgrepen.

Met de krachtiger motor, de aangepaste stijve en sportieve ophanging, het opgewaardeerde remvermogen en enkele designretouches dicht de S het gat tussen het Boxster- en het 911-gamma op uitstekende wijze. Of er nog andere Boxster-versies zullen worden gelanceerd, laat men bij Porsche in het midden. Wél staat vast dat de krachtigste Boxster nog altijd minder vermogen zal hebben dan de ‘lichtste’ 911.

Het is sedert 1952 geleden dat Porsche nog een S-versie aanbood. Net als toen staat de S voor ‘ Stärker, Schneller, Sportlicher‘. De S heeft meer motorvermogen dan de gewone Boxster, reageert ook sneller en komt vinniger uit de hoek. Aangezien 85% van het maximale motorkoppel beschikbaar is in het grootste toerentalbereik, kan men zowel zeer sportief als zeer rustig rijden. De zesversnellingsbak – ook met tiptronic leverbaar, zodat er met de hand kan worden geschakeld – past uitermate goed in de S-versie. Het stuurgedrag van de nieuwkomer is zeer precies en zo goed aan de sportwagen aangepast dat stuur- en remfouten in alle veiligheid worden ‘vergeven’.

De Boxster heeft met de lancering van de S definitief bestaansrecht verworven naast de 911.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content