In het autolandschap is Porsche een heuse success story. Meer dan ooit, misschien wel. Sinds vorig jaar is het tweede en zeer beloftevolle leven van de nieuwe Boxster begonnen. En we kunnen ons eveneens vergapen aan versie 997 van de coupé 911. Een auto waarover iedereen het eens is: voltreffer.
...

In het autolandschap is Porsche een heuse success story. Meer dan ooit, misschien wel. Sinds vorig jaar is het tweede en zeer beloftevolle leven van de nieuwe Boxster begonnen. En we kunnen ons eveneens vergapen aan versie 997 van de coupé 911. Een auto waarover iedereen het eens is: voltreffer. In de versie 'Carrera S' die we testten, laat deze 911 zich aandrijven door een fantastische motor van 3.8 liter. Die is goed voor een vermogen van 261 kW of 355 pk en vooral een koppel van 400 Nm, dat vanaf 4600 omwentelingen per minuut (opm) onder de voet wordt geschoven. Daarmee is deze 911 niet alleen een sprinter, maar ook een sportwagen waarmee je heel soepel en zoetjes kan rijden. Natuurlijk is maar weinig veranderd aan de intussen legendarische lijn van de auto. Maar onderhuids kreeg deze Porsche het beste van het beste mee. Zoals: aluminium om het cilinderblok lichter te maken, nokkenas met variabele kleppentiming, katalytische omvormer met dubbel effect, rechtstreekse inspuiting en elektronisch gestuurde distributie, Tiptronic-transmissie met zes versnellingen, een ophanging van het type McPherson die in Zuffenhausen werd geoptimaliseerd, schijfremmen van 330 mm met dubbel circuit. En nog veel meer, te veel om op te noemen. Het gewicht van deze recentste Porsche? 1420 kg. De bagageruimte zit uiteraard nog altijd vooraan. En blijft dus beperkt tot 135 liter. Waarmee we meteen de achilleshiel van deze 2+2-zitter hebben gevonden: een fantastische auto om te reizen, alleen kan je niet veel bagage meenemen. In het huidige verkeersklimaat som je de prestaties van de Porsche 911 versie 997 maar beter niet op. We houden het er dus maar bij dat het rijplezier nog altijd ongeschonden is. Het spreekt voor zich dat dit een tuig is dat je op een intelligente en gematigde manier moet besturen. Dat is trouwens nog altijd een van de grote verklaringen voor het succes van Porsche: je kan er ook gewoon mee rijden. Het mag ons niet blind maken voor de nadelen die aan dit soort machine verbonden zijn. 355 pk, dat is niet niks. Het is niet meteen de comfortabelste auto, en de ophanging zorgt ervoor dat je de kleinste oneffenheid in het wegdek goed voelt. Ook wel dankzij de sportbanden met een zeer laag profiel. Pluspunt in de toch wel kleine passagiersruimte: het uitzicht blijft perfect. Achter het stuur moet je natuurlijk voortdurend de (digitale) snelheidsmeter in het oog houden, want de 911 klimt dus zeer gretig in de toeren. Tot slot heeft zo'n Porsche 911 nog een ander nadeel. Als je thuiskomt, dan doe je er goed aan de checklist nog eens door te nemen. Zodat je niet vergeet dat je maar beter de boorddocumenten uit de auto haalt, en dat je de contactsleutel nooit zomaar mag laten rondslingeren. Een Porsche 911 is inderdaad een zeer kostbaar bezit. Christophe