In oktober staat hij in de showroom. Oktober? Als de bladeren vallen? Ach, wat dan nog. In andere contreien, waar Porsche veel meer auto's slijt dan in het piepkleine België, begint de zon dan misschien pas te schijnen. Perfect moment om een cabrio te lanceren. En wij hoeven ook niet te klagen. We kunnen altijd gaan wintersporten met de 911 Carrera 4S cabriolet.
...

In oktober staat hij in de showroom. Oktober? Als de bladeren vallen? Ach, wat dan nog. In andere contreien, waar Porsche veel meer auto's slijt dan in het piepkleine België, begint de zon dan misschien pas te schijnen. Perfect moment om een cabrio te lanceren. En wij hoeven ook niet te klagen. We kunnen altijd gaan wintersporten met de 911 Carrera 4S cabriolet. Een geknipte auto, tenminste als je het beperkt tot een uitje met z'n tweeën. Ten eerste kan je genieten van de vierwielaandrijving volgens het bekende 4S-concept: afhankelijk van de rijomstandigheden wordt vijf tot veertig procent van het motorvermogen overgebracht op de voorwielen; de rest op de achterwielen. Ten tweede krijgt dankzij het PSM-systeem ( Porsche Stability Management) alleen een oen de wagen nog in de gracht. En ten derde: zoals iedere cabrioversie van de 911 wordt ook deze standaard met een hardtop geleverd. Het ding is gemaakt van aluminium, weegt amper 32 kilo, en zelfs zonder ingenieursstudies gooi je het er in een mum van tijd op. Jawel, op naar de besneeuwde hellingen. Met z'n tweetjes, want achterin postvatten valt niet mee. Zeker niet 's zomers, als je zonder kap toert en de winddeflector (ook al standaard) over de achterste zitjes monteert. Een klein offer voor een grote meerwaarde: dan hoeft zelfs geen stevige pet meer op de kruin om dakloos te toeren. Zelfs bij hoge snelheden voel je geen windstroom. Zo goed zit de Carrera 4S cabriolet aërodynamisch in elkaar. Deze nieuwste versie van de 911 is misschien wel de meest polyvalente. Vooral dankzij een perfecte torsiestijfheid die ervoor zorgt dat hij nooit aanvoelt als een cabrio. De constructeur blijft eindeloos variëren op een thema dat al lang geleden tot een mythe werd verheven: de 911. En tovert telkens opnieuw geslaagde versies uit de hoed: auto's die om hun eigen specificiteit altijd weer uniek zijn. Uniek qua vormgeving, uniek qua uitstraling. En moeten we, na de zoveelste versie van de 911, nog maar eens zeuren over die fenomenale motor of die legendarische remmen? Neen. Als u het ons vraagt, dan is de grootste deugd van iedere Porsche zijn democratische kantje. Waarmee we natuurlijk niets over het prijskaartje vertellen. Wel in de zin van: geen enkele échte sportwagen met een piek van 280 per uur en amper 5,3 seconden om van nul naar honderd te sprinten, laat zich makkelijker rijden dan een Porsche. Dat zal misschien net iets minder het geval zijn voor de 911 GT3 RS die ook al in oktober op de markt komt. Een versie van alweer de 911 die speciaal wordt gebouwd om ermee te mogen racen. Om een auto in GT-races in te zetten, moet een constructeur namelijk eerst een homologatiemodel bouwen en er een minimaal aantal van verkopen. Tweehonderd in dit geval. Allemaal bolides waarmee je nog net op de openbare weg mag. Want: met deze 911 haal je niet 280, maar 306 per uur. En brengen 4,4 seconden je naar honderd per uur. Alleen al daarom zou je er eens mee naar Duitsland rijden. Nadat je 120.788 euro op de rekening van de Porsche-verdeler hebt overgeschreven, natuurlijk.Jo Bossuyt Motor: Cilinderinhoud: Vermogen en koppel: Remmen: Acceleratie : Topsnelheid : Verbruik (EU-norm): Prijs:Porsche 911 Carrera 4S cabriozescilinder boxer. 3596 cc. 235 kW of 320 pk bij 6800 omwentelingen per minuut (opm), 370 Nm bij 4250 opm. geventileerde schijven rondom, keramische remmen als optie. 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden (manuele versnellingsbak) en 5,9 seconden (automaat Tiptronic S). 280 en 275 km/u (Tiptr.) gemiddeld 11,4 en 12,2 (Tiptr.) liter voor 100 km. 103.939 euro.Altijd weer even uniek. Zeer polyvalente sportwagen. De prijs, natuurlijk.