In 2019 was BMW met de R1250GS en de wat extremere Adventure-versie van de R1250GS goed voor 5,7 procent van alle nieuwe inschrijvingen. De twee versies van de R1250GS staan voor iets meer dan 40 procent van de afzet van BMW-motoren in ons land. De GS-motoren van de R-reeks (de tweecilinderboxermotoren van BMW) staan al jaren aan de top van de inschrijvingen. En dat is niet alleen een Belgisch, maar ook een internationaal fenomeen.
...

In 2019 was BMW met de R1250GS en de wat extremere Adventure-versie van de R1250GS goed voor 5,7 procent van alle nieuwe inschrijvingen. De twee versies van de R1250GS staan voor iets meer dan 40 procent van de afzet van BMW-motoren in ons land. De GS-motoren van de R-reeks (de tweecilinderboxermotoren van BMW) staan al jaren aan de top van de inschrijvingen. En dat is niet alleen een Belgisch, maar ook een internationaal fenomeen. Wat is de verklaring voor dat succes? De prijs kan het niet zijn. De basisversie kost iets meer dan 17.000 euro, en met wat accessoires gaat het al snel richting 20.000 euro. De prijs van de GS Adventure in de basisuitvoering is bijna 19.000 euro. De gemiddelde motorrijder is een veertigplusser met al wat meer beschikbaar inkomen. En mede dankzij nieuwe, aantrekkelijke modellen profiteert BMW van een sterk merkimago. De tot de verbeelding sprekende tochten van de filmsterren Charley Boorman en Ewan McGregor hebben van de R-GS de ultieme reismotor gemaakt. Maar het is niet enkel een kwestie van imago. De GS-motoren worden ook steeds beter. Door de jaren heen hebben de boxermotoren van de GS een almaar grotere cilinderinhoud gekregen (van 800 naar 1254 cc), zijn er meer snufjes (zoals een automatische instelling van de vering naargelang het gewicht van rijder, passagier en bagage) en zijn ze aangepast aan de Europese milieuregels. Sinds 2019 is de GS voorzien van shiftcam-technologie, die de kleptiming en de klephoogte aan de inlaatzijde aanpast aan het toerental. BMW claimt daarmee meer vermogen (vooral bij lage toerentallen) en een betere verbranding van het benzine-luchtmengsel. Dat maakt de motor, die goed is voor 136 pk, heel soepel. De motorkarakteristiek kan je tijdens het rijden aanpassen. Er zijn vier modi: wat minder vermogen voor regen, meer dan voldoende pk's voor de weg, een aangepaste instelling voor rijden in het terrein en wat extra pit in de 'dynamic'-modus. Sturen doet de motor prima, ook bij lage snelheden. Je zit rechtop en hebt een goed zicht op de weg. De GS is met gemak in het fileverkeer tussen de rijen auto's te sturen. En zodra de weg vrij is, kun je hem de sporen geven. De enige minpunten zijn de trillingen in het stuur en de voetsteunen bij 4500 toeren per minuut.