Het succes van Tesla, dat ondanks covid-19 de winstgevende kwartalen aaneenrijgt, zet de autofabrikanten onder druk. Ze worden aangespoord hun elektrische modellen snel uit te brengen. De groep Volvo-Geely stelt haar eerste elektrische model onder een nieuwe merknaam, Polestar, voor. Het is sinds deze zomer in België verkrijgbaar.
...

Het succes van Tesla, dat ondanks covid-19 de winstgevende kwartalen aaneenrijgt, zet de autofabrikanten onder druk. Ze worden aangespoord hun elektrische modellen snel uit te brengen. De groep Volvo-Geely stelt haar eerste elektrische model onder een nieuwe merknaam, Polestar, voor. Het is sinds deze zomer in België verkrijgbaar. De Polestar 2 is het eerste standaardmodel van het merk. De Polestar 1, een hybride model, was een beperkte reeks. Het positioneert zich in de categorie van de Tesla Model 3, de best verkochte elektrische auto in België. In die categorie zitten de sedans met sportieve accenten van ongeveer 50.000 euro. Polestar is een creatie van Volvo, en een soort laboratorium. "Polestar is de poolster die de weg wijst, een manier om dingen sneller te doen, om ervaringen op te doen, onder meer voor Volvo", zegt CEO Thomas Ingenlath vanuit het hoofdkantoor van het bedrijf in Göteborg. De coronacrisis had de lancering kunnen tegenhouden. De auto wordt geproduceerd in China, en de productie begon toen het land in lockdown was. "Er waren wat bevoorradingsproblemen", zegt Thomas Ingenlath. "Maar we hadden bijna geen vertraging." Geely is de Chinese autofabrikant die sinds 2010 de controle heeft over Volvo Cars. Sommige kranten presenteren de komst van de Polestar 2 dan ook als een onderdeel van een Chinees offensief in Europa. De CEO van Polestar houdt daar niet van. "We zien onszelf niet als een Chinees merk", zegt hij. "We zijn vooral een Zweeds merk. Het ontwerp, de techniek en het management gebeuren in Göteborg. Maar natuurlijk speelt China een belangrijke rol. De productie gebeurt daar. We zijn Europees, maar we hebben een internationale organisatie. Onze aandeelhouders zijn een mix: 50 procent Volvo Cars, 50 procent Geely. Dankzij Geely profiteren we van de toegang tot de Chinese markt, die erg belangrijk is voor Polestar." Auto's die in China worden geproduceerd, zijn nooit populair geweest in Europa. Dat is een handicap voor merken die beweren Chinees te zijn. Maar het kan niemand iets schelen dat Volvo zijn S90 in China maakt. Het Chinese Geely en zijn dochteronderneming Volvo Cars benaderen de markt op een slimme manier. Ze ontwikkelen samen enkele platforms, die worden vertaald in auto's van verschillende merken: Chinese, Zweedse en volledig nieuwe, zoals Polestar. Met groot succes voor Volvo Cars, dat nog nooit zoveel auto's heeft verkocht. De Polestar 2, waarvan de eerste exemplaren in juni in Zeebrugge aankwamen, heeft alle kenmerken van een Zweedse auto. Zonder het logo zou je zweren dat het een Volvo is, met een traditioneel dashboard. De digitale meters zitten achter het stuurwiel. Maar de startknop is verdwenen. U moet enkel de schakelpook in positie D ( drive) zetten om te kunnen starten. De wagen openen kan binnenkort met de smartphone, nu gebeurt dat nog met een afstandsbediening. Rijden kan met één pedaal. Om te versnellen, duw je het pedaal in. Om te remmen, til je je voet op. De vertraging is krachtig, totdat de auto volledig stilstaat. Het rempedaal wordt zelden gebruikt. Het geteste model was een vrij krachtige versie, met een motor met 408 pk (300 kW), een acceleratie van 0 tot 100 in 4,7 seconden, vierwielaandrijving en een bereik van 470 kilmeter. De prijs bedraagt 59.800 euro. Voor volgend jaar is een iets minder krachtige versie gepland, voor zo'n 40.000 euro. Daarna volgt een elektrische SUV. De vergelijking met Tesla is onvermijdelijk. Thomas Ingenlath erkent een gelijkaardige aanpak en marketing, maar wijst ook op de verschillen. "Een Europees ontwerp verschilt van de Amerikaanse aanpak. We staan ook meer open voor een samenwerking met Google." Andere fabrikanten houden Google en Apple meestal op afstand. Ze willen niet dat de GAFA (Google, Amazon, Facebook en Apple) toegang krijgen tot de gegevens van het voertuig. De fabrikanten hebben daarom elk hun eigen infotainmentsystemen, applicaties en navigatiesystemen ontwikkeld om de controle te behouden en de toegang te beperken tot smartphones via Android Auto- en Apple Carplay-functies. Polestar daarentegen heeft Google uitgenodigd op het dashboard, waar een aangepaste Android- tablet zit. Thomas Ingenlath is van mening dat andere fabrikanten nooit een echt goed navigatiesysteem hebben geleverd: "Veel mensen rijden met hun smartphone. Dat is niet veilig of comfortabel. Zelfs in nieuwere auto's zijn chauffeurs geneigd te vertrouwen op Google Maps of Waze om hun weg te vinden, vooral in de files." "We zijn niet bang voor een deal met Google, we zijn niet bang niet erkend te worden als de ontwerper van een goede auto", vervolgt Ingenlath. "We beschermen onze belangen: ons merk is herkenbaar, we hebben een eigen interface. Onze auto is niet alleen een Android-product, hij biedt een Polestar-ervaring." Van de Google-tools wordt de navigatieapp Google Maps gebruikt, waarin oplaadpunten zijn geïntegreerd. Ze wordt geactiveerd door de stem via Google Assistant. De spraakherkenning van Google werkt zeer goed in de Polestar. Ze wordt niet alleen gebruikt voor de navigatie en de muziek. De bestuurder kan ook de airconditioning met zijn stem aanpassen. Dat alles zou de Tesla Model 3 niet mogen overschaduwen. Polestar hoopt zijn plaats in de zon te verdienen met 50.000 tot 100.000 verkochte auto's per jaar. Zeker omdat veel landen de aankoop van elektrische voertuigen aanmoedigen. De Polestar 2 krijgt een aankoopsteun van 3000 euro in Frankrijk, 7500 euro in Duitsland en 5000 euro in Luxemburg. België heeft zijn steun voor elektrische voertuigen met de covid-19-crisis niet verbeterd, maar de tarieven van de wegenbelastingen blijven zeer laag.