De plaspauzes op de commerciële tv-stations worden almaar langer. Met andere woorden: er wordt meer en meer reclame getoond. Maar zijn onze reclameblokken langer dan in de rest van de wereld? IP, de regie van RTL, zette in Television 2000, European Key Facts de gegevens van 1999 per land op een rij, maar maakte geen vergelijkingen. Trends zette de cijfers van de ver...

De plaspauzes op de commerciële tv-stations worden almaar langer. Met andere woorden: er wordt meer en meer reclame getoond. Maar zijn onze reclameblokken langer dan in de rest van de wereld? IP, de regie van RTL, zette in Television 2000, European Key Facts de gegevens van 1999 per land op een rij, maar maakte geen vergelijkingen. Trends zette de cijfers van de verschillende landen wel bij elkaar. In België maakte televisie in 1999 41,3% uit van de totale reclamebestedingen. Daarmee zitten we in de toptien. Opvallend is dat Zuid-Europese landen zware tv-regio's zijn. Italië leidt dat klassement met 59,2%, voor Portugal (57,6%). Griekenland (46,5%) en Spanje (41,7%) staan respectievelijk op vier en zeven. België komt op de achtste plaats. In de Verenigde Staten wordt slechts 23,4% van het reclamegeld in televisie geïnvesteerd. Nederland komt achter België met een tv-aandeel van 37,2%.Wordt er gekeken naar de bestedingen per hoofd van de bevolking, dan is België nummer negen met 67,1 dollar per inwoner. Italië (63,3 dollar), Griekenland (60,2 dollar) en Spanje (52 dollar) doen het hier dus een stuk bescheidener. Het meeste geld per hoofd voor tv-reclame wordt in de Verenigde Staten uitgegeven (183 dollar). Japan staat tweede met 125,6 dollar.Het hoogste aantal uitgezonden spots komt op rekening van het Verenigd Koninkrijk (6.209.124). Bij onze buurlanden telde IP veel meer uitgezonden spots dan in België (we hadden er 288.601; in Duitsland waren er 2.354.295, in Nederland 693.687, in Frankrijk 577.840). Dat België in 1999 maar vijf zenders met reclame telde ( VTM, Kanaal2, VT4, RTBf en RTL), speelt daarin natuurlijk een rol. Nederland heeft er acht ( Nederland 1, 2 en 3, RTL4 en 5, SBS6, Veronica, Fox). Uit de IP-cijfers bleek dat Procter & Gamble (producent van onder meer Dreft, Dash en Pampers) in tien van de achttien landen die werden vergeleken de grootste tv-adverteerder is, ook bij ons. P&G steekt in Nederland 96,6% van het reclamegeld in tv, in België 95,5%. Het aandeel van P&G in de totale reclamebestedingen op tv is voor België overigens extreem hoog: 10,4% van al het geld dat hier aan tv-reclame wordt uitgegeven, komt uit de zak van P&G. AD VAN POPPEL