In 1993 stichtte Jo Caudron (38) The Reference, een bureau voor webapplicaties en interactieve marketing. In 2003 zette hij The Originals in de steigers, een internetconsultancybedrijf dat onder meer werkte voor Biac, Agfa en Sanoma. Nu staat hij als CEO aan het hoofd van One, samen met Henri Cnops (COO) en Ben Caudron (verantwoordelijke voor strategie). One noemt zich een full service interactive agency gespecialiseerd in i...

In 1993 stichtte Jo Caudron (38) The Reference, een bureau voor webapplicaties en interactieve marketing. In 2003 zette hij The Originals in de steigers, een internetconsultancybedrijf dat onder meer werkte voor Biac, Agfa en Sanoma. Nu staat hij als CEO aan het hoofd van One, samen met Henri Cnops (COO) en Ben Caudron (verantwoordelijke voor strategie). One noemt zich een full service interactive agency gespecialiseerd in internetoplossingen en e-marketing voor consumenten. One consolideert de activiteiten en de medewerkers van drie bedrijven: The Originals, tvAgency en de servicepoot van Across Communications. De groep wil ondernemingen helpen bij het ontwerp, de bouw en het beheer van new media experiences. Het internet vormt daar de ruggengraat van, maar One integreert ook andere media. "Begin 2005 startte ik tvAgency met het idee dat interactieve televisie eraan kwam," vertelt Caudron. "Ik wilde een bureau dat het interactieve en de tv mengt. De jongste maanden heb ik gezien dat de interactieve markt weer aantrekt. Er zijn na de crash van het internet veel competenties verdwenen bij de servicebedrijven. We stelden ons de vraag of het niet eens tijd werd om een groot bureau in die sfeer op te richten."Caudron ervaart dat "grote klanten een gemis voelen bij hun klassieke bureaus. Die blijken gericht te zijn op wat ze al die tijd al deden. De markt wil echter dat er nagedacht wordt over nieuwe, sterk interactieve manieren van communicatie. Dat hoeft niet noodzakelijk via het internet te gaan. E-mail, print en ook evenementen kunnen zinvol zijn. We doen ook veel met video, omdat het web dat tegenwoordig toelaat."Na zijn opleiding (marketing in de modesector) zette Caudron een bedrijfje op om modewinkels via bulletinboards (via een computer en modem) informatie te laten uitwisselen. Dat zette hem op het spoor om computers aan elkaar te koppelen en bracht hem in contact met het toen nog vrij onbekende internet. "Eind 1993 hebben we dat idee van netwerking tussen boetieks laten varen en we besloten onze ervaring voor bedrijven in te zetten rond dat nieuwe internet." Daarmee was The Reference een feit, een bedrijf waarvan hij tot 2000 CEO was en waarmee hij pas begin 2006 alle banden verbrak. AvP