"Drie gekken en één idioot. Zo begon het verhaal van Cyclis in 2014." CEO Joep Kempen kan erom lachen. "Het idee om te starten met een fietsleasingconcept borrelde bij mijn broer op tijdens zijn MBA-opleiding aan de Vlerick Business School. Op dat moment was ik mijn baan kotsbeu. Ik werd de idioot die het piepjonge bedrijfje ging leiden."
...

"Drie gekken en één idioot. Zo begon het verhaal van Cyclis in 2014." CEO Joep Kempen kan erom lachen. "Het idee om te starten met een fietsleasingconcept borrelde bij mijn broer op tijdens zijn MBA-opleiding aan de Vlerick Business School. Op dat moment was ik mijn baan kotsbeu. Ik werd de idioot die het piepjonge bedrijfje ging leiden." Cyclis Bike Lease biedt leasefietsen aan werknemers aan. Het bedrijf kan de kostprijs volledig recupereren dankzij een verrekening met het brutoloon. Dat innovatieve concept kon aanvankelijk op weinig succes rekenen. "Zelfs hr-medewerkers hadden wat koudwatervrees, omdat ze het niet helemaal begrepen. We hebben heel lang in de woestijn gepredikt. Pas toen SD Worx in ons verhaal stapte, ging de bal aan het rollen", herinnert Kempen zich. De cijfers zeggen alles. In het opstartjaar ging het om welgeteld 45 leasefietsen, dit jaar mikt Cyclis Bike Lease op 9.000 nieuwe contracten. Daarmee zal de operationele vloot uitgroeien tot meer dan 25.000 fietsen. Dat is naar eigen zeggen goed voor een marktaandeel van 35 procent. Essentieel in het concept is de lokale fietshandelaar. "Een medewerker zal pas een leasefiets overwegen als hij in zijn buurt terecht kan voor onderhoud en andere dienstverlening", weet Kempen. "We werken met 1.100 dealers. We kopen alle fietsen via dat kanaal. Sinds eind vorig jaar hebben we een systeem van premiumdealers die moeten voldoen aan extra voorwaarden, zoals het aanhouden van een minimale voorraad." Deels door de coronapandemie is de fietsenmarkt helemaal verstoord, waardoor er een tekort aan onderdelen en fietsen is. "Het probleem doet zich vooral in het segment van de sportfietsen voor. Voor klanten die een heel specifieke configuratie wensen, kunnen de wachttijden oplopen tot anderhalf jaar", aldus Kempen. Sportfietsen maken zowat 20 à 25 procent uit van de vloot bij Cyclis. Het gros zijn elektrische fietsen. Kempen koestert internationale ambitie, in de eerste plaats in Nederland. "Het is een ander land met een andere filosofie en een andere fiscaliteit. Maar we hebben ons huiswerk gemaakt. In Haarlem hebben we ons hoofdkwartier geopend. We zijn helemaal klaar voor de verovering van Nederland. We beginnen bij onze bestaande klanten. Zo werken we al langer samen met de vrachtwagenbouwer DAF. In de vestiging in Westerlo hebben we al meer dan 1.000 leasefietsen. Nu zijn we bezig in de Eindhovense poot." Kempen verwacht geen financiële groeipijnen meer. "We zijn kapitaalkrachtig genoeg om de groei te financieren. In het begin was dat wel anders", lacht hij. "Na minder dan een jaar waren de middelen al op en moesten de oprichters opnieuw geld op tafel leggen. Daarna kwam er nog een ronde bij family, fools and friends. In 2017 stapte de investeringsmaatschappij LRM in. Ze bleef anderhalf jaar aan boord. Belfius nam de aandelen over en is nog altijd een belangrijke minderheidsaandeelhouder."